Så här fick jag mer tryck i avkastningen

Hej kära investerare!
Jag satt i flera år med en portfölj bestående av
60% LF Global
10% Plus Alla Bolag
10% Plus Småbolag
10% Handelsb.GL Småbolag
10% Avanza EM

En dag tröttnade jag och ifrågasatte varför jag sitter med dom här ”småduttarna” på några procent när dom ändå inte tillför något nämnvärt till portföljen som gör en glad.

Det var dags för en storstädning.
Ut med ”småduttarna”
Öka i LF Global
Köp en stabil aktie Investor.

Min portfölj idag.
80% LF Global
20% Investor

Med bättre avkastning kom också ett gladare humör :smiley:

Ha en bra dag :wink:

18 gillningar

All förenkling är bra. Insikten att en massa duttar inte leder till något värde är vettig.

7 gillningar

Kul att du har hittat en portfölj som du är nöjd med :slight_smile:

1 gillning

Jag gillar din portfölj!

1 gillning

Hej, det som hände var väl att ökad risk gav ökad avkastning. Helt enligt förväntningarna.
Men grattis ändå!

3 gillningar

Kul att du är nöjd med nya fördelningen.

Men att den råkat ge bättre avkastning hittills än den gamla fördelningen är ju inget som garanterar att det kommer förbli så framöver.

6 gillningar

Är inte globalt index the ultimate duttande?

7 gillningar

Hur menar du då? Duttande är i min värld en uppdelning i många små andelar. Om det är riskspridning som är målet kan det uppnås utan många små andelar.

2 gillningar

Exakt min tanke också, massor av duttar är riksspridning.
Men om man sedan duttar vidare med duttar av andra duttar som innehåller samma duttar som du har innan fast i andra konstellationer tillför det kanske inte så mkt.

Ett mer logisk komplement utifrån dutt/riskpridningsperspektivet skulle vara att komplettera med Spiltan Investmentbolag eller en Sverigefond istället för en enskild aktie som ger klart mer risk.

4 gillningar

Jag var putslustig. Men lite filosofiskt skulle man kunna säga att indexsparande är just din definition
av duttande: “uppdelning i många små andelar.”

Förstår att du ställer dig positiv till förenkling. Det gör jag med, såklart.

2 gillningar

This man dutts.

6 gillningar

Jag håller helt med dig om det. Men jag gillar duttar som ger avkastning. Duttarna i en globalfond ger för det mesta en stabil avkastning.
Den vill jag ha som bas i min portfölj. Många av småduttar som. Avanza EM,Asienfonder,Sverigefonder mm drar för det mesta ner stordutten (globalfonden) tycker jag.
Men som sagt. Jag är inte dummare än att jag tar intryck av många av dom kloka åsikter som vädras här på RT.

Tack för tips och åsikter.
Önskar er en bra dag i investerardjungeln :smiley::+1:

Jag gillar din strategi. Duttarna gör i sanningens namn ingen skillnad. Mer än att de rör till det och gör det svårare.

Jag är en förespråkare av ”three fund portfolio”. En global fond, en lokal fond och en räntefond.

Därför kör jag efter principen:

70% Globalt
20% Sverige
10% Räntefond

Vill man köra 100% så skippa räntefonden och kör 80/20 mellan Global och Sverige.

När du köper Investor, betalar du ju courtage. Blir inte det dyrare än tex fondavgiften på säg Plus Allabolag Sverige?

5 gillningar

Du har helt klart en poäng där. Har själv funderat i dom banorna. Hade tänkt att investera i LF Global samt Spiltan IB men Kinnevik vill jag helst slippa för tillfället som du kanske förstår.
Det var först nyligen jag fick veta i en intressant och matnyttig tråd här på RT att Plus AB har stora delar gemensamt med Spiltan IB.
Ska hålla koll på det framöver :+1:

Jag tror inte att courtaget är någon större fara eftersom avkastningen är så mycket större i Investor som ju är sveriges mest stabila aktie och har varit så i över 100 år.
Jag säger som Warren Buffet ( Köp och Behåll )

Tack för bra input :wink:

1 gillning

Dom där duttarna gör sig nog bättre i en globalfond. Vad tillför en dutt sömnig Asienfond i portföljen eller en dutt småbolagsfond t.ex?
Om man inte har några miljoner att dutta med så tillför det inte så mycket mer riskspridning.
Dom flesta småsparare har inte några miljoner att dutta med. Hade jag haft det så skulle jag dutta fett :smiley::+1:

Courtage vid köp/sälj går inte att jämföra med årlig avgift för en fond. Vid daglig handel med aktier kan det säkert bli en orimlig kostnad i courtage.
Jag köper och behåller i minst 10 år innan jag trycker på säljknappen :wink:

Jag förstår. Framförallt för engångsköp. Men jag tänker snarare på månadssparande. Och framförallt om man sparar lite varje månad. Då kanske courtaget blir en ”stor” andel.

Men är osäker hur stort courtage är egentligen. Handlar sällan med aktier.

1 gillning

1 kr vid köp av 1 aktie ~0,46% vid minste courtageklass. Givetvis faller omkostnaden i % vid köp av fler aktier per tillfälle (kollade på Nordnets kostnadsredovisning :wink: )

1 gillning

Skillnaden på avkastningen talar för sig själv :smiley:

Jovisst. Men den jämförelsen är lite sne, du jämför ett företag mot 1500 företag. Det är ju en enorm skillnad i risk. Med det beaktat så är 30% högre avkastning inte särskilt bra.

Jag tycker det är ett fint upplägg som du kör med. Men man ska inte blunda för risken. En aktie som utgör 7% av ett land som bara utgör 1% av den totala aktiemarknaden, så 0,7 promille av den totala aktiemarknaden :slight_smile:

LF Global äger över 70% av den totala aktiemarknaden. D.v.s. 1000 ggr större andel.

2 gillningar