Om du inte bryr dig om risk, varför satsade du inte på Surgical Science Sweden istället för Investor?
Investor är Sveriges mest stabila bolag och har varit så i över 100 år.
Kolla bara hur aktien rusar idag!
Varför ändra på ett vinnande koncept?
Har en del Investor B som jag köpte november 2011. +621% sedan dess. Plus utdelningar som jag inte har återinvesterat i Investor. Jag har svårt att göra mig av med dom bara för att jag av princip inte ska ha enskilda aktier, även om dom nu är en stor del av den totala portföljen. Hittar ingen så gammal global indexfond på att Avanza att jämföra med. LF Global index har gått ca +286% sedan juli 2013.
Därför att historiken inte säger något om framtiden…
Investor är en bra aktie som repressenterar många bra bolag och rör sig ungefär som stockholms index, men den är väldigt volatil.
Jag använde Morningstars X-ray funktion och fann att den som haft 80% Länsförsäkringar Global och Investor B i 10 år skulle haft en värdeökning på 3,7 ggr pengarna d v s nästan 14% årlig avkastning.
Men då ska man stå ut med volatiliteten.
Personligen föredrar jag att ta in volatilitet i min portförlj från USA exponerad Teknikindex fond. Idag har jag Nordnets Tek index, men tidigare har jag haft tek index via etf.
“Assumptions are the mother of all fuckups”
Jag undviker själv att handla med aktier då jag inte är tillräckligt insatt för det.
Ett undantag är dock Investor med sin 100 åriga tradition.
Investor är som en stabil och välskött fond med sina underliggande innehav.
Det finns en anledning till att just Investor är största innehavet i Spiltan investmentbolag och flera Sverige och Globalfonder.
Självaste ers höghet Carl Gustav har Investor som sitt största innehav i sin portfölj🤴
Nä köp och behåll säger jag.
Kan va bra att plocka ut till pensionen ![]()
Resten har jag i indexfond.
Problemet är att det finns en fundamental skillnad mot en fond. Investors andelar har ett eget marknadspris. Som tar höjd för förvaltningen.
Alla är vi olika. Jag gillar inte ETF:er t.ex. Det är alldeles för lätt att göra något dumt och trycka sälj alldeles för lätt vilket jag gjort några ggr ![]()
Plus att courtaget är galet högt.
Det är egentligen samma för aktier men jag har endast Investor som jag kommer att sitta med länge.
Jag kör Warren Buffet filosofin där
”köp och behåll” ![]()
Ja kanske är det så. Men Investor levererar.
Det är det som räknas ![]()
Har du ingen aning om. Investor har levererat, om Investor levererar är något annat.
Jag tycker att min LF Global är väldigt volatil.
Det märks inte på samma sätt eftersom det ser man först nästföljande dag att den dippat eller toppat flera tusen/dag.
Hade man följt LF Global i realtid en dag så hade man nog fått ta både hjärtmedicin plus dropp ![]()
??? Nu förstår jag inte riktigt ???
Är ditt glas halvfullt eller halvtomt.
Gillar du bara att negga tycker jag att du kan packa ihop och lämna denna tråd Tack!
Du blandar ihop historik (dåtid) med nutida rörelse.
Det enda du kan veta är historik (dåtid), därav hur Investor har gått. Hur nutid in i framtiden är vet ingen. Därav att du inte kan veta går.
@RonZ inte för att dissa din strategi. Men i all välmening så fundera på att sprida risken istället för att ha endast aktiedelen i Investor så fundera på kanske en 33/33/33 split på spiltan investmentbolag/kvartil investmentbolag/kavaljer investmentbolag. Då får du en bra spridning.
Eftersom det inte är courtage på fonder så tenderar jag att mer lättvindigt köpa och sälja dem, så courtaget på etf-er och aktier hjälper mig att inte göra så många affärer.
Gillar att du drar ner valutarisken med ett stabilt svenskt bolag i portföljen.
Minns jag fel eller var det inte Paradox som var värdens bästa aktie för några veckor sedan?
Den gick ju också som tåget. Sålde du den?
Skickade ut Paradox när den började tappa energi ![]()
Nu är det Investor som är den enda enskilda aktien som gäller.
Kan tänka mig att lämna enskilda aktier och lägga Investor investeringen i Spiltan IB så fort dom rensar bort loseraktien Kinnevik.
Det är Investor,Industrivärden och Lundberg man i första hand är ute efter.
Resten av innehaven i fonden är bara en bonus i nuläget och det känns bra att ha dom innehaven i en fond med 0,23% i avgift.
Ha dé ![]()
![]()