Jag hade ett samtal med en rådgivare på Max Matthiessen idag och blev erbjuden en av deras blandportföljer med fonder där avgiften var 1,2%. Jag tackade nej och sa att jag gör mina val vid ett senare tillfälle då jag tyckte detta lät högt.
Privat investerar nästan allt på Lysa och där är som de flesta här inne vet avgiften under 0,4%.
Hittade inte länförsäkringar global som alternativ i Max Matthiessens portal, men hittar däremot SEB Global Indexnära C USD, tycker att dessa verkar likvärdiga, finns det någon som har ett bättre förslag?
Kan jag köra all in i denna eller borde jag komplettera med något?
Fondvalet beror på vilken bank/försäkringsbolag de samarbetar med för din arbetsgivare om det år icke-kollektivavtalat eller vilket avtalsområde arbetsgivaren tillhör om det år kollektivavtalat
Min icke-kollektivavtalade TJP, via MM (som jag inte kommer undan) så är det hos Futur Pension. Finns en del indexfonder som är OK. Danskebanks global och Sverige fond för min del. Avgifterna år OK, och kan vara bra beroende på vilken rabatt som arbetsgivaren har med MM/banken.
Om det år kollektivavtalad så kolla via din Valcentral för området vilka val du kan göra mht både bank/försäkringsbolag och fonderna som finns hos respektive
Oavsett så har jag aldrig valt vad MM rekommenderat sedan de skörtade upp mig rejält i början på 00talet. Man lär sig
Tack för bra svar, jag ser att vi har SEB Tygg Liv.
Verkar som att valet av fonder är väldigt begränsat och jag kan inte välja något av valen som har nämnts ovan.
Hej, har också Max Mathiessen via det bolaget som jag är anställd på. Har tidigare valt SEB TryggLiv. Inte så nöjd med deras fonder. Försöker få svar från dem vilka banker / försäkringsbolag som de har samarbete med. Hoppas på svar inom kort.
Är det någon här på forumet som också har SEB trygg liv och valt något annat vi Max Mathiessen ? Kom gärna med tips vad ni tycker. Tack på förhand