Mest korrekta Beta-tal?

Någon som har koll på vilken plattform som anses ha den bästa uträkningen av Beta för en aktie? Eller åtminstone räknar efter mest accepterade metoden.
Exakta talet är inte superviktigt egentligen, men ska man titta på det så kan man väl åtminstone välja den som är mest accepterad.

Finns ingen “mest accepterad metod” vad jag vet, och till och med den i Bloomberg-terminalen innehåller en godtycklig justering som ligger kvar sedan 1982 :smiley:

Om du kan säga vad du vill använda det till så kanske jag kan va till hjälp :slight_smile:

1 gillning

Tack, men du behöver inte lägga någon tid på det :slight_smile:

Det handlar om att jag har en aktieportfölj hos en storbank (som råkar ha bra courtage 0,09%) och en aktieportfölj hos Avanza. Storbanken har givetvis knappt några nyckeltal och definitivt inte Beta. Medan Avanza har Beta och räknar ut beta för hela portföljen till 0,58 (vilket är i linje med vad jag bygger upp där).
Nu vill jag se beta på hela aktieportföljen och tänkte räkna ut den själv om jag plockar in alla värden för alla mina aktier. Jag kan ta allt från Avanza, men deras metod är som jag förstår det lite annorlunda jämfört med hur andra räknar, de tar inte med utdelningar i jämförelseindexet.
Ville komma fram till vilket beta jag ska ta när jag ändå ska göra jobbet :slight_smile:

Får väl ta från Avanza så blir det kanske minst jobb.

Jag förstår! Glöm inte att ta med korrelationen mellan tillgångarna om du ska beräkna på portfölj-nivå :slight_smile:

1 gillning