Tack till RikaTillsammans jag har äntligen börjat investera för 11 månader sen. Förra månad jag träffade ett första milstolpe. Sedan jag har börjat investera, avkastning har varit högre än mina utgifter! Det har varit möjligt för att jag hade en stor kapital (som la på en sparkonto utan ränta i 15 år ), jag har investerat bredd och billig, jag har sjunkit mina utgifter och jag sparar en stor del av min inkomst (70%).
Jag är medvete att det är ett tillfälligt resultat, och att det är väl möjligt att börsen går ner 20% när som helst, men det känns fortfarande underbar i en så kort tid.
Kul att nå sin milstolpe. Jag undrar bara för att förtydliga är det utgifter från lönen som är sänkt för att kunna spara mer eller är det avkastning som används för att betala utgifter?
Hej Pär! Båda, men det största delen är avkastning. Det har varit 13.9% så länge. Jag har också börjat att skriva ner alla mina utgifter och har följit Jan’s förslag att sluta betala för bankkort, använda kreditkort osv.
Jag vill inte gå FIRE, men det är i april jag hade genomsnitt månadsutgifter av bara 10.4K.
Okej då är jag med. Jag själv har barn och bostadsrätt med lån så svårt att få ner dessa utan att inflationen går ner som står för merparten av utgifterna. Dock har jag inte direkt avkastning i form av utdelning på aktier.
Finns denna genomgång som nämns, av Jan?, i en tråd här på forumet?
Detta är det viktiga steget, att avkastningen betalar driften. Nästa steg borde vara att säkra det inflödet av likviditet även på sikt.
Allt annat är egentligen “onödigt”. Behov av större hus, större bil och längre resor är skapade behov och är på sätt och vis mer av ett personligt problem än ett ekonomiskt.
Jag kan skriva min portfolj senare. Det är en blandning. Jag är 105% investerat, har 80% indexfonder och 20% guld. Jag har börjat försiktig med Lysa och Länsf. Global Index men nuförtiden köper många ETF.