Jag har som många andra följt Rika tillsammans slaviskt och gjort om allt mitt sparande till billiga indexfonder. Jag har nu en stående sparöverföring på ca 25 % av min nettolön som trillar över till Avanza där jag valt ut några indexfonder med låg avgift som köps varje månad. De 25% som jag sparar av min nettolön är utvalt så att jag ska klara det varje månad, inte för mycket, inte för litet. Allt väl så långt.
Tyvärr visade detta sig alltför tråkigt. Det SKA ju vara tråkigt. Men, jag gillar ju att sitta och kolla in aktier, köpa trevliga utdelare som gör att det plingar till på kontot etc. Man får göra lite statistik och göra grafer över utdelningarna och ha mysigt. Nu ska det ju vara tråkigt och effektivt det här med att spara pengar men jag insåg att jag behövde göra något mer…
En dag kom genidraget! Jag fick några tusen över på kontot och bestämde mig för att köpa några aktier för dessa pengar. Sagt och gjort och jag tyckte det var superkul att kolla ut vilka bolag jag trodde på, vilka som skulle finnas kvar över lång tid och dela ut rimligt. Det var då det slog mig! Jag kom på att jag helt enkelt skulle köpa aktier för allt som eventuellt blev kvar på kontot när den nya lönen kommer. Så här fungerar det idag:
- 25% av nettolönen går direkt till mina indexfonder
- Allt som är kvar på lönekontot dagen jag får ny lön, köper jag aktier för.
Ok, vad är så bra med detta tänker du? Jo, det som har hänt är att jag sparar och snålar som en galning, allt för att jag ska få pengar över till att köpa aktier. Jag köper inget onödigt (nja, enligt min fru), jag äter matlåda på jobbet, jag åker billigare, jag äter mindre ute etc. Allt för att få kvar pengar som jag kan köpa aktier för. Detta har blivit min egna lilla tävling mot mig själv och jag klarar av att spara på ett sätt jag aldrig har gjort förut. Bara i år har jag lyckats gneta ihop över 70.000 att köpa aktier för, utöver detta har jag då även sparat 25 % av nettolönen till fonder. Jädrar vad det rasslar till på kontona på Avanza kan jag säga.
Jag är supernöjd med min lilla konstruktion. Jag gör som Rika tillsammans, vetenskapen och den allmänna klokskapen säger, men jag får utöver det även leka av mig på aktier. Jag använder bonusar, semestertillägg och dylikt till att köpa så mycket aktier jag kan. Varför inte öka på antalet fonder säger du? Jo, för vissa månader är det också 0 kr på kontot, som semestern, inför jul och dylikt.
Allt detta summa summarum har gjort att jag sparar som jag ska, men får också ut det roliga med aktier och ekonomi.
Sedan är jag ju en liten fegis av naturen, så jag köper aktier i alla branscher och sprider ut riskerna, idag har jag aktier i ca 25 stabila bolag, inga förhoppningsbolag, Tesla eller bitcoin här inte. Mer Handelsbanken, Tele2 och dylikt.
Jaja, tänkte bara dela med mig av min lilla ö av sparande som funkar för mig. Tack för sändningstiden och var rädda om er.

Lite kaka på kaka, men det känns bättre.