Jag kommer snart få en ansenlig bonus efter år av hårt arbete. Vi drömmer om att flytta söderöver när mitt kontrakt är över och undersöker möjligheten till SINK dvs att betala 20% istället för 60% i skatt. Finns det någon som har erfarenhet/kunskap om liknande situationer? Betalar gärna för konsultation.
En sak som tyvärr bara hjälper bra om man tidigare år legat under statsskattergränsen är att via telefon med skatteverket diskutera möjligheten att se bonusen som frukten av flerårigt arbete.
Jag har en vän som fick till det med ett avgångsvederlag vid nedläggning av den del där hen arbetade. Gick mycket enkelt. Dom gick med på det via telefon och möjligen behövdes ett enkelt brev från Arbetsgivaren med deklarationen. Man spred ut vederlaget på de tidigare 5 åren om jag minns rätt vilket minskade denne persons skatt rejält. En rejäl skatteåterbäring året efter.
Tack för svar @Mikael8! Men då spred arbetsgivaren ut bonusen på flera år? Eller skatteverket tolkade bonusen så? Jag jobbar för ett stort internationellt företag och tror att sådana möjligheter är begränsade numer tyvärr.
Om bonusen är jämförlig till flera års arbete så yrkar du på ackumulerad inkomst i din inkomstdeklaration. Funkar dock inte för en vanlig årlig bonus som avser ett enskilt år.