Hej,
I år kommer jag att få en bonus från min arbetsgivare och upptäckte att min årliga bruttolön beräknas att bli 2500:- över en brytgräns som gör att skatten blir kraftigt förhöjd på engångsbelopp (bonus).
Kan jag börja löneväxla och se till att min årliga bruttolön kommer under det belopp jag tänkt, funkar det så? Annat alternativ?
Och hur beräknas preliminärskatten på bonusen? Baseras den på bruttolönen på senaste lönespecen när bonusen ska betalas ut?
Tacksam för svar!
1 gillning
Välkommen till forumet!
Antar att det är Skatteverkets tabeller för engångsbelopp du sitter och kikar på? Det är ju bara preliminärskatten som påverkas av de där tabellerna (dvs vad arbetsgivaren drar), i slutändan klumpas bonusen ihop med din vanliga lön och antagligen får du väl tillbaka lite i skatteåterbäring om du ligger precis på gränsen. För att vara extra tydlig: om du hamnar över brytpunkten för statlig skatt så är det bara den överskjutande delen av inkomsten som du betalar mer skatt på.
Om du vill undvika skatteåterbäringen och få mer pengar i handen genast så kanske det går att skattejämka, men det beror lite på hur resten av din deklaration ser ut. Löneväxla tycker jag inte du ska göra bara för detta, det är väl ofta lite tveksamt om det lönar sig, det finns ett antal trådar om det på forumet om du vill räkna mer på det.
Hur tabellerna för preliminärskatt används i praktiken är jag osäker på, fråga ekonomiavdelningen hos din arbetsgivare hur de gör.
5 gillningar
Löneväxling kommer minska din inkomst, så om du med lön efter växling + bonus hamnar under brytgränsen slipper du statlig skatt.
Vad arbetsgivaren drar preliminärt vid själva utbetalning är däremot kanske ca 50%
Jag visste inte att bonusen klumpades ihop med den vanliga lönen rent skattetekniskt.
Det jag kommer göra är att dra mindre preliminärskatt (typ jämka) på bonusen för att eventuellt få lite mer kvarskatt till nästa år.
Tack för svar!
Trodde bonusen skattades separat, men förstår nu att det inte är så.
Kommer bli att jag drar en mindre preliminärskatt som i princip kommer kvitta med ränteavdraget. Dvs att skatteåterbäringen blir så nära noll som möjligt.