Hej, när man får sin deklaration så har man inkomst av tjänst som en huvudpunkt och den är sedan nedbruten till olika områden enl bild.
Jag kommer få lite bonus från arbetsgivaren som hamnar under en annan punkt än min vanliga lön. Lön hamnar enl exempelbilden men sedan har man flera andra poster som ni ser.
Räknas alla kolumner alltid ihop och sedan beräknas skatten utifrån det eller är de särskilda på något sätt?
Vill veta då jag inte vill gå över brytpunkt för statlig skatt på 614 000.
Handlar mer om hur jag ska hantera övertiden under året. Antingen ta den i pengar eller så tar jag den i tid till tidbank. Märker jag att jag kommer upp i för hög inkomst måste jag ta övertiden i tid så säljer man dessa nästa år när skiktgränsen förhoppningsvis höjs.
Det här är kanske helt uppenbart, men du vet väl att statlig skatt bara tas ut på den del av inkomsten som överstiger skiktgränsen? Alltså, om du tjänar 614 001 kr så får du betala statlig skatt på den där enda kronan som är över gränsen men inte på resten av inkomsten.
Påpekar detta enbart därför att det är en rätt vanligt förekommande missuppfattning att man får högre skatt på hela inkomsten om man går över skiktgränsen, men så är det alltså inte.
Nedå det har jag koll på men säg att du jobbbar 200 h övertid på året och tar allt i pengar så hamnar du på 640 k. Tar du allt i tid hamnar man på 610 k onödigt att jobba över men bara få betalt för 100 h av timmarna.ef du skattar 50 %
Vilken typ av bonus skulle här hamna på annan plats än under 03?
Jo, jag får “bonus” i form av kostnadsersättning ibland. Men det är väldigt begränsade summor. Vinsten där är väl att uppdragsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter på just det.