Statlig skatt, hur ska jag tänka?

Hej!
Vill ni hjälpa mig!
Jag arbetar just nu via bemanning vilket gör att jag tjänar mer än tidigare.
Jag har hittills i år tjänat in 465 600kr.
Brytpunkten för statlig skatt är i år 598 500kr, eller hur?
Det gör att jag alltså enbart får tjäna ca 132’ kr till detta år innan jag kommer över statlig skatt.
Jag förväntas få runt 70’ denna månad.
Nu till frågan;
Är det fel av mig att gå över denna summa? Är det bättre att hålla sig under 598’ för att då få tillbaks på skatten nästa år, än att riskera att få betala?
Hur mkt mer än 598’ bör man tjäna på ett år för att det skall vara värt att gå över statlig skatt?
Eller ska jag bara arbeta på?
Ska man löneväxla dom resterande summorna? Kan man då både tjäna in pengar men samtidigt komma under statlig skatt?

Eller krånglar jag till det?
Hur ska jag tänka?

Hälsn Lisa

Du tjänar alltid på att gå över gränsen, det är bara överskjutande belopp som beskattas extra. Jobba på du.

7 gillningar

Vän av ordning här och jag undrar stilla varför du ens tänker en tanke på om du kommer behöva betala statlig skatt?

Det är inte som att staten tar all din lön för att du råkar komma över en viss nivå av inkomst under ett år. Däremot betyder det att du behöver betala lite mer skatt på de pengar du tjänat på slutet som gör att du i så fall kommer över den gränsen för att behöva betala statlig skatt.

Vad är det du ska få tillbaka på skatten nästa år, om du håller nere din lön i år?

Har du en bra pension som motsvarar kollektivavtal (6% under 7,5 PBB och 31% över 7,5 PBB) behöver du inte löneväxla. Vill du däremot löneväxla för att undvika statlig skatt är det en lika god idé som vilken annan idé. Dessutom är det ju lägre skatt på det, än på inkomst av tjänst så du får lite mer “bang for the buck” då.

1 gillning

Detta är skiktgränsen dvs brytpunkten för statlig skatt minus grundavdraget. Du kan tjäna 613 900 kronor i år.

3 gillningar

Det är ju alltid bra att tjäna så mycket som möjligt. Har du kollektivavtal så sätter ju arbetsgivaren in en hel del pengar i tjänstepensioner, det är bra.
Men för att slippa lite skatt kan man löneväxla, det kan vara bra men man vet aldrig.
Själv löneväxlade jag 7000 i månaden i flera år vilket gav en bra sudd extra att ta ut nu, de pengarna gör att jag kan gå i pension flera år tidigare.

Som flera skriver: Skatten är ju INTE 100 procent om du går över brytpunkten.

Extremt förenklat. Tjänar du 20 000 över brytpunkten får du betala 10 000 i skatt och resten får du behålla. Vad är problemet?

Dessutom är det väl ingen katastrof om du får restskatt. Med din lön bör du väl kunna spara några tusenlappar till en anständig buffert?

Jag hade tänkt så här:

Är det värt det att jobba om jag får behålla större delen av lönen ? Ja, dvs jobba under gränsen

Är det värt det att jobba om jag bara får behålla ungefär halva lönen ? Nej, då kan det vara skönare att va lite extra ledig också. Vill inte jobba över gränsen.

2 gillningar

Avtrappningen av jobbskatteavdraget ger lite effekter när man trillar över ett trappsteg, men det verkar som regeringen tänker ta bort avtrappningen så förhoppningsvis blir det en icke-fråga framöver från nästa år.

Helt rätt. Det är inte bara gränsen för brytpunkten som man skall fundera över för att få maximal effekt. Märkte detta själv i år när jag skulle börja lyfta min privata pension samtidigt som jag bedriver näringsverksamhet.

Mitt exempel är förenklat men ändå hyfsat rätt. Skall man komma alldeles exakt rätt, krävs mer tid vad jag är beredd att lägga ner.

1 gillning

De flesta tjänstepensionsavtal ger 30% tjänstepensionsinbetalning (i st f 4-6%) på det som går över brytgränsen, så 20000 över skulle ge 6000 i tjpn? Så man behåller närmare 15000.

1 gillning

I vissa avtal, åtminstone mitt eget, var det så att man måste ligga över en viss brytpunkt vid pensioneringen för att få de 30 procenten. Enstaka år hjälpte inte.

Men i vilket fall som helst. Kan och vill man jobba så skall man givetvis göra detta även om man på marginalen får betala statlig skatt.