Vad räknas som beskattningsbar färvärvsinkomst?

Med tanke på brytgräns för statlig skatt.
Vad ränkas som beskattningsbar förvärvinkomst? Är det alla pengar man betalar skatt på?

Jag har omställningspension och utbetalning av min döda makes tjänstepension. Plus en ganska bra lön.
Lönen för sig gör inte att jag kommer över brytgränsen men räknas även omställningspension och det in i inkomst så att jag puttas över gränsen?

Försökt googla men vart inte klokare :laughing:

2 gillningar

Beklagar sorgen! :smiling_face_with_tear:

Som jag förstår förstår det så läggs omställningspension och utbetalning av tjänstepension med återbetalningsskydd ovanpå din inkomst. Alltså får du nog skatta 20%enheter mer (totalt kommunalskatt + 20%) på beloppet över gränsen för statlig inkomstskatt.

Som plåster på såren så höjs gränsen för statlig inkomstskatt rätt rejält för 2023 pga inflationen till 52500 kr/mån. En höjning med drygt 4000 kr/mån. Se länk nedan.

Ett alternativ kan vara att gå ner i arbetstid om du vill ha mer ledigt och på så sätt sänka din lön så du totalt sett går in under gränsen. Men gillar man jobbet är det ju inget alternativ:)

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Ja, all pension beskattas. Förr i världen var det som kallades folkpension i princip skattefri, men det måste väl vara för en 50 år sedan.

1 gillning

Tack för svar, misstänkte att så var fallet. Jobbat sen i somras på nya jobbet så i år ska det vara lugnt.

Gå ner i tid är inte möljligt. Får nog vackert bita i äpplet och betala den högre skatten.
För löneväxla till tjänstepensionen är väl inte fördelaktigt i mitt fall med inkomster från andra håll än enbart lön?

Visst kan det vara ett alternativ för att slippa statlig skatt. Detta förutsätter förstås att du hamnar under brytpunkten som pensionär.

Jag känner själv till folk som förtidspensionerat sig, och sedan tagit ett nytt jobb inom ett bristyrke. I åtminstone ett fall körde hen med löneväxling.

1 gillning

Är det inte så att löneväxling påverkar sgi och akassan negativt om jag löneväxlar på lön som inte når över brytgränsen?

Ja, men å andra sidan slipper du att skatta bort 20 procent. Var och en får göra sin egen bedömning. Jag hade funderat över tidssspekten. Två eller tjugo år till pension är en viss skillnad.

1 gillning

Jo det är sant, jag har 31år till 65 :sweat_smile: