Löneväxling, statlig skatt och inkomstbasbelopp 2024

Är det fler än jag som tycker det här är svårt?

Som meddelats har regeringen meddelat att man inte höjer brytpunkten för statlig skatt 2024. Istället för att hamna på 57 000 kronor stannar den kvar på 51 000 kronor.

Jag, som har en lön på 54 900 kronor skulle då kunna löneväxla 3 900 kronor för att för stunden undvika statlig skatt.

Så vitt jag vet har dock inte inkomstbasbeloppet för 2024 fastställts än. Vad kan den tänkas bli? Här vill jag ju inte riskera att påverka allmän pension. För 2023 ger 8,07*74 300 beloppet 599 601 kronor. I mitt fall tjänar jag då 4 933 kronor mer än gränsen för allmän pension.

Att inkomstbasbeloppet stiger med minst 1500 kronor för 2024 ligger nog i korten, så kanske 77 000 kronor kan vara ett nytt inkomstbasbelopp för 2024? Min lönerevision är sällan klar förrän på sommaren så kanske jag vågar löneväxla 3 000 kronor så länge?

Tacksam för kloka resonemang.

1 gillning

Varför vill du inte påverka allmän pension, om du får ut mer till tjänstepensionen än vad du får till allmänna pensionen? Säg att du tar ut 1000 kronor lön över gränsen för statlig skatt, då räknas väl 16% av dem till allmänna pensionen (160 kr) och du får ut ca 500 kr i fickan. Totalt 660 kr.

Sätter du av dem till tjänstepensionen får du ca 1060 insatt, och givet att du har pension under statlig skatt i framtiden får du då ut ca 70% av dem, totalt 742 kr.

Sen finns det ju lite fler parametrar, hur tror man utvecklingen av allmänna pensionen kommer gå jämfört med tjänstepensionen, vill man ha mer pengar i fickan direkt, kommer skatteregler ändras i framtiden?

Det känns ändå rätt rimligt att maxa allmänna pensionen för arbetare, man går alltså back typ 11% men låser inte (lika mycket) av sina pengar, så jag övertygade nog mig själv där :sweat_smile:.

Du kan väl vänta tills ibb fastställs (i november? :thinking:) och bestämma då? Det är svårt att förutspå IBB.

Tacksam för korrektioner om något ser fel ut.

Gränsen för intjänande till allmän pension ligger under gränsen för statlig skatt just nu.

Japp, men OP pratar väl om 2024 där det kan tänkas bli det omvända eftersom statlig skatt inte indexuppräkningas.

1 gillning

Precis - och jag får väl avvakta tills ibb blir fastställt och avgöra då. Stort tack för resonemanget.

4 gillningar

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik-och-rapporter/rapporter/berakning-av-inkomstindex-och-inkomstbasbelopp-for-2024

2.6% ökning till 76200 i inkomstbasbelopp. Något mindre än jag trodde.

1 gillning