Motpartsrisk i Avanza Emerging Markets

https://investors.avanza.se/files/Avanza_fonder/Faktablad/Informationsbroschyr-Avanza-Fonder.pdf

“Risk Avanza Emerging Markets placerar sina medel i Mottagarfonden vilket ger en motpartsrisk för Fonden gentemot Mottagarfonden.”

Jag tror detta egentligen är en ganska så liten risk, men den känns i mina ögon onödig att ta när den kan undvikas. I fallet Avanza Emerging Markets så saknas det riktigt bra andra alternativ dock så i det fallet är den värd att ta. I fallet med Avanza Global så blir det mera tveksamt.

Tror även Amundi delvis syntetiskt replikerar sina index. Har försökt få tag på en årsredovisning för fonderna för att se exakt, men har inte lyckats vaska fram någon. Vet inte om det är extra svårt att få tag på när det är Luxemburg baserade fonder :confused:

Kanske bara är jag som inte fattar, men jag läser detta i prospektet:

The exposure to the Index will be achieved through an indirect replication by investing into financial derivatives instruments delivering the performance of the Index in exchange for the performance of the assets held by the sub-fund.

Samt att dom listar Couterparty som en risk:

Samma för World:

Är det ytterligare en mottagarfond som Amundi matar till?

1 gillning

Vet du vad ”eligible assets” i det här fallet är? Och isf hur stor andel som är ”riktiga” aktier och hur andel som är dom andra ”berättigade tillgångarna”

The exposure to the Index will be achieved through a Direct Replication, mainly by making direct investments in transferable securities and/or other eligible assets representing the Index constituents in a proportion extremely close to their proportion in the index.

För att fortsätta diskussionen kring motpartsrisk.
Handelsbanken USA (https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/315115/handelsbanken-usa-ind-crit-a1-sek) skriver:

Indexet kommer att efterbildas genom optimerad fysisk replikering, vilket innebär att fonden placerar direkt i ett större urval av de aktier som ingår i indexet. Fonden kan även vara investerad i samtliga aktier som ingår i indexet.

Vad är “optimerad fysisk replikering”? Bör man vara orolig?

1 gillning

Nej. Det är en möjlighet för fondbolaget att inte köpa precis alla aktier i indexet. Det kan tex vara lämpligt för en stor fond att skippa en aktie som utgör 0,01% av indexet om köpen påverkar kursen, är svårt att genomföra eller dylikt