Sålde en lägenhet med vinst 2022, köpte dyrare och gjorde uppskov på vinsten (ca 1 300 000).
Sålde ersättningsbostaden i år (2023) med förlust, (ca 900 000 kr). Tänker att jag kvittar denna förlust med tidigare vinst för bäst skatteeffekt och hr därmed kvar ett uppskov om ca 300 kkr (eller, 66kkr blir själva summan jag ska skatta).
Frågan: När ska detta betalas till skatteverket? Är det år 2024 dom ska ha pengarna, eller året efter? Vilket datum isf?
Formellt så “återför” du ett uppskovsbelopp när du lämnar in deklarationen för 2023 (alltså våren 2024). Men om du bara återför en summa som kvittas mot en förlust så blir det ingen skatt att betala
Om du återför mer så finns det ett datum i februari som du bör ha betalat in på skattekontot för att slippa ränta.
Har sålt med vinst, köper nu en ny bostad och vill ha uppskov på vinsten från den jag nu sålde. , har redan ett uppskovsbelopp som nu ska betalas nu när jag sålt min bostad, om jag förstått det rätt så betalas uppskoven i samband med deklerationen? Eller måste jag göra det tidigare för att jag vill ha uppskov på den nya vinsten?