När har era banker räntejusteringsdag?

När har era banker räntejusteringsdag för 3 mån räntan?

Min bank Hypoteket har den 10:e varje månad. Innan har jag trott att alla banker kör rena kalendermånader. Dvs. den 1:e. Verkar ju enklast! (Nu är ju Hypoteket en mindre aktör och nischbank så kanske dom som är undantaget här). Under min tid som kund i hypoteket har man generellt sätt alltid höjt räntan innan räntejusteringsdagen och sänkt efter! Nordea släpade ju efter med sin sänkning på 0,05% nu senast. Men sänkte genast efter att Annika Winsth fått kritik i SVT’s ekonmibyrån. Stabelo sänkte räntan den 2/10 vilket väcker lite misstanke. Det gör ju att befintliga kunder får betala en högre ränta i 3 månader till. Samtidigt som banken kan locka nya kunder och hävda att man sänkt räntan. Blir ju extra intressant nu när det pratas om dubbelsänkningar.

Compricer.se för statistik över bankernas räntor och vilket datum de justerat räntan. Man blir ju nyfiken när någon bank gör ett stort nummer av att man sänkt räntan :grinning:

Ni får gärna skriva vilken bank ni har och när er bank har räntejusteringsdag för 3-månaders räntan? (Rörlig ränta)
Upplever ni att era banker väntar med att sänka räntan tills efter räntejusteringsdagen?

Räntejusteringsdatum kan variera. På en av mina tre banker jag jobbade i var dagen den 15:e.

3 gillningar

SBAB, räntejusteringsdag 2024-11-05

2 gillningar

Har lånet uppdelat i två delar hos SBAB, båda delarna rörligt just nu.
Del 1 ändrades räntan 1/11, Del 2 ändras 15/11.

1 gillning

Är inte räntejusteringsdagen individuell? Jag har 7:e, vilket är den dag lånet tecknades/betalades ut.

3 gillningar

Verkar inte vara det hos alla banker. Var lite därför jag ställde frågan. Verkar ju vara så hos Sbab om jag tolkar svaren ovan. Vilken bank har du?

Alla banker gör kanske inte likadant men jag har förstått på Handelsbanken som jag har att räntan justeras varje dag i takt med att marknadsräntan ändras. Om man diskuterar ränta 10 dagar före lånet faktiskt tas eller ett lån man har förfaller så accepterar man en preliminär ränta som kommer ändras om marknadsräntan ändras nämnvärt, oavsett bindningstid. Det går låsa i förväg mot en extra avgift men det tror jag sällan används i praktiken.

Snitträntan som är relevant att använda för att jämföra banker visar snittet för föregående månad och tidigare, den månaden kan ha haft en hög marknadsränta i början och låg i slutet eller tvärt om men visar bara snittet för hela månaden så även om man tycker sig ha en färsk siffra att jämföra sitt lån mot på sin egen bank kan det bli väldigt missvisande när räntemarknaden är volatil.

Du kanske syftar på när banken ändrar listräntan? Det är för mig helt ointressant eftersom att det räcker att be om en längre ränta för att slippa få den hisnande höga listräntan. Ingen som har intresse av räntor bör drabbas av listräntan och bör därför kunna ignorera den och när den ändras (givet att de andra bankerna följer marknadsräntan dagligen, och allt annat verkar rätt absurt?).

Jag har Ikano.

1 gillning

Jag menar vilken dag räntan justeras för 3 månaders räntan, “rörlig ränta”. För bankens befintliga kunder.

Ta t.ex. swedbank som sänkte sin listränta med 0.25% den 1/11. Fick mycket publicitet i media. Men fick befintliga kunder del av sänkningen. Kan de vara så att deras ränta justerats och bundits om på 3 månader strax före? :blush:

1 gillning

Ja så kan det vara om man har oflyt med tajmingen (som jag verkar ha för närvarande). Om räntejusteringsdagen då var 31/10 på sitt lån så ligger man kvar på den högre räntan i tre månader till nästa justering.

Det är ingen generell ränteändringsdag, det har att göra med när lånet är upptaget. Jag flyttade mitt lån till just Swedbank mitt i månaden i oktober och det är därmed min ränteändringsdag. Vet inte hur det är med de små aktörerna men så är det åtminstone hos storbankerna. Hos Nordea hade jag ränteändringsdag den 17 var tredje månad eftersom att det var då jag tog upp lånet.

1 gillning

Tack för svar :pray: då vet jag hur det fungerar hos storbankerna (swedbank och Nordea). Det kanske är så att en mindre aktör som Hypoteket behöver ha fasta räntejusteringsdagar av administrativa själ. Medan större aktörer har så många kunder att det inte är ett problem.