När meddelar banken ny ränta

Hej! Ny på bostadsmarknaden och undrar när banken meddelar nya ränta innan ny 3-månadersperiod. Gör dem ens det? I juni fick jag meddelande från banken (danske) att de i dåvarande läge förväntade sig att höja räntan till 1,69 men sedan dess har det varit tyst. Förvånar mig om det är just 1,69 vi får 31 augusti eftersom räntan rört sig uppåt men vad är det egentligen som gäller?

Länsförsäkringar gjorde inte det när jag hade rörligt. Snart två år sedan.

Välkommen till forumet förresten! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi har LF och de meddelar inte, men jag brukar kolla vad listräntan ligger på någon gång per månad och drar bort vår rabatt så vet jag vad det blir ungefär (givet att den inte ändras den dagen då vi får nya). Rörligt innebär ju att du får aktuell ränta.

Tack då vet jag hur det brukar vara. Blev mest förvirrad av att de skrev i juni men sedan inget när räntan fortsatt stiga. En liten del av mig hoppades att de glömt mig och att vi skulle få låg ränta men så fungerar det förstås inte :smile:

1 gillning

Nä jag frågade Ica banken om en heads up men det funkade inte så :sweat_smile:

Har Nordea och de meddelar inte när den rörliga räntan ändras, däremot så bör man kunna se detta genom sin Internetbank.

Exempelvis så kan jag gå in på “lån” fliken på min Internetbank och se exakt hur bolånen är strukturerade, vilken rabattsats jag har, när den nuvarande 3-månaders räntan löper ut och annat smått och gott.

Men det är ju såklart olika från bank till bank, sedan kan det ju vara så att jag har missat någon funktion eller dylikt.