När ska jag byta en fond som gått ner? Nu direkt eller vänta tills den gått upp?

Hej! Jag har runt femhundra tusen kronor i Handelsbanken Global Digital. Dessvärre lyckades jag köpa strax innan den störtdök förra året och jag ligger fortfarande på rejält minus. Jag har börjat lyssna på podden och önskar att jag förstått det här med indexfonder tidigare.:blush:

Jag vill gärna byta Handelsbanken Global Digital mot en global indexfond men vet inte när. Har som mål att låta dem stå i 10-15 år. Ska jag byta med förlust nu?

2 gillningar

Helst igår men eftersom det är för sent så är NU det bästa alternativet

6 gillningar

Välkommen till forumet @hella!

@Gabriel har rätt. Det är ett ganska vanligt misstag att tro att man måste tjäna in pengarna man har förlorat i investeringen man förlorade dem till - typ “jag säljer när det gått upp.” Det är statistiskt alltid bättre att byta från en fond med dåliga framtida odds till en med bättre framtida odds.

Ett annat sätt att se det är:

• Om du fick pengarna i handen som du har i fonden idag? Skulle du då köpt fonden igen?

Om nej, varför inte sälja? Om ja, då ska du behålla.

4 gillningar

Ditt inlägg om fonder 2026 kom väldigt lägligt.:smiley::ok_hand:t3:

1 gillning

Svar som aldrig kommer gå ur tiden: hade du köpt fonden idag? Om svar ja - vänta. Om svar nej - byt direkt oavsett förlust (inser andra redan svarat tydligt innan mitt inlägg, men det kan vara bra att ha som en regel :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Säljer du så har du en garanterad förlust men den kan vända och gå upp lika väl.

Säg att du byter till en som “gått jättebra” som sedan får sin dipp.

Att hamna i otakt kan bli dyrt.

Hej! Pengar har inget minne. Fundera på var du tror de pengarna du har i fonden kommer ge bäst avkastning.

3 gillningar

Bara avgiften på hutlösa 1,5 % är ju skäl att sälja av just den fonden :exploding_head:

3 gillningar

Ja, jag förstod det för sent. Tacksamt offer för banken.:smirking_face:

Rent kriminell kostnadssiffra.