Sälja/byta dåliga fonder?

Hej!

Jag har två fonder som gått dåligt ett tag nu. Den ena är MS INVF US Growth A USD som gått ner 18 procent och den andra är MS INVF Global Insight A som gått ner 30 procent. De börjar kännas lite sura och jag tänkte därför höra med er hur ni tänker i en sån här situation. Har ni is i magen och väntar på eventuell uppgång eller “klipper ni ogräset” och investerar i annat?

Byter smalare till nåt bredare jag tror kommer gå bättre, t ex global basportfölj. Ingen anledning att hänga kvar i smalare värdepapper om man inte tror på dem framgent.

Vad var anledningen till att du köpte just de fonderna? Var det att du lockades av deras höga avkastning senaste åren fram tills nu, eller för att du gjorde en analys av deras inriktning/innehav och bedömde att det var prisvärt?

Om svaret är det förstnämnda borde du sälja och byta till en bredare indexfond. Om svaret är det sistnämnda, och ursprungspremisserna inte förändrats, borde du snarare se det som rabatt nu och överväga att fylla på.

4 gillningar

Båda fonderna finns i en av mina portföljer för att de har visat under en mkt lång tid att de klarar av att tänka förbi index. Bra komplementfonder till de breda indexfonder som är basen.

Men om man bara köpt dem utan att tro på dem framåt så sälj. Annars köp mer…

Har de verkligen “tänkt förbi” nåt? De är fonder som bara tar in tillväxtbolag. De går bra i ränteläget vi haft sista decenniet, och blir totalt krossade så fort någon nämner inflation. Shopify är allra största i ena fonden, och näst största innehavet i andra fonden. Detta bolag har gått minus 50 procent hittills under 2022.

1 gillning

En “risk” med fonder som nybörjare att man tittar på grafen och köper nåt som har gått upp mycket. Det här måste ju vara bra, liksom… så, vad händer då vid nedgång?

Det blir flödesdrivet. :money_mouth_face: Folk tar ut, enskilda aktieägare/traders säljer på stopp loss & TA, småsparare får panik och tar ut mer, större privata ägare får margin calls och ytterligare miljoner flöder ut dagligen, osv osv… det blir ett tryck nedåt. Precis som det blir ett tryck uppåt vid hype (se grön energi under 2020; folk slängde in pengar på toppen vid årskiftet, ren rasade det).

Lär dig gilla aktier! Du kommer bli tolerant mot stora rörelser. Mina småbolag har fallit -30-50% trots att de är jättefina bolag som tjänar pengar, Nibe, Hexatronic osv. Det är jobbigt i början men sen kommer du fnittra åt index när media skriver om “blodigt på börsen” när det är minus -2%… then you should see my portfolio! :joy:

Äg bra bolag som du gillar under flera års tid. Några sticker tusen procent, några rasar ihop. It’s the name of the game. Betala courtage en gång vid köp, sätt datum hur länge du ska behålla aktien (t.ex. minst 5 år).

Dessutom slipper du betala dryga fondavgifter till förvaltare som skrattar hela vägen till banken… eller skrattar hela vägen till jobbet kanke är rätt uttryckt. Genom att äga bolag direkt är det du som har “kontroll” på din ekonomi. Learn to love stocks, it’s a wonderful thing :slightly_smiling_face:

1 gillning