Hej! Antar att det eventuellt finns några här, med bra svar om man jämför med om man hade ställt frågan i socialamedier…
Jag går i tankarna hur jag ska göra med fonderna jag har, jag är säkert inte den enda detta året som det gått minus för.
Men har 4 fonder, och tappat 30.000kr ca. Största boven är ju Handelsbanken hållbar energi, hade ni sålt av allt i den eller bytt till någon annan? Eller kommer den jobba upp sig tro?
Det här är alltid svårt att svara på för du har ju uppenbarligen relativt nyligen köpt Handelsbanken Hållbar Energi betydligt dyrare. Detta har du naturligtvis gjort för att du gjort en analys och bedömning att fonden skall leverera bra avkastning i framtiden.
Varför skulle du då byta? Istället borde väl din bedömning vara att fonden nu är jättebillig och borde kunna ge ännu större avkastning framöver och att du således borde öka ditt innehav snarare än minska?
Har någonting i denna analys väsentligen förändrats så att utsikterna för fonden inte ser lika bra ut som då du köpt den. Då skall du sälja och byta.
Gör du bedömningen att en annan fond kan ge bättre avkastning än Handelsbanken HE? Ja, då borde du sälja och byta till den.
Jag har samma fond och är 120000 back sedan toppnoteringen, men ligger ca 20% plus sett till investerade pengar. Jag behåller under 2021 om inte botten verkar gå ur fullständigt.
Fler gröna satsningar när alla fått sin spruta etc gör att jag tror på den ändå. Det som skrämmer mig mer är faktiskt årsavgiften, men det är min “gamblingfond” (eller “leijkhingk” som vi säger här i södern) så jag kör på.