Fond med hög avgift - sälja som planerat, eller vänta ut nedgång?

Hej! Ny i forumet och en riktig nybörjare här. Har precis börjat se över min ekonomi och har lite pengar i Handelsbanken Europa Småb A1 som en av mina föräldrar sparat till mig. Just nu 29000 kr på ett ungefär. Har sedan i maj i år tänkt sälja och placera pengarna i en billigare fond/fonder eftersom avgiften ligger på 1.6% och jag skulle vilja ha en avgift runt 0.2% efter att ha tagit del av resurserna här på sidan.

Tyvärr har jag inte fått tummen ur vad gäller sälj och nu när det är dags har fonden minskat i värde den senaste veckan. Hur skulle ni göra i min sits? Behålla trots lite hög avgift och invänta vändning, eller bita i det sura äpplet och sälja av och köpa nytt?

Vad gäller min ekonomiska situation är den inte direkt strålande, håller på att spara ihop till en buffert, målet är 40 000 kr i slutet av augusti, vilket jag med största sannolikhet kommer att nå. I höst byter jag från läkarprogrammet till en konstnärlig utbildning (prestigefull, men med dåliga utsikter till lönearbete, dessutom 5-årig :upside_down_face: - hjärtat vill vad hjärtat vill.) Hade ni med lite mer kött på benen kring min ekonomiska sits placerat pengarna på ett bankkonto istället för i fonder OM ni nu skulle råda mig att sälja av?

Tackar ödmjukast för input i denna fråga
Mvh den evige studenten och fattige konstnären

1 gillning

Om fonden ligger i ett gammalt hederligt AF-konto så är egentligen positivt att det sjunker nu. Du slipper skatta så mycket så det är bara att sälja. 29K är ganska lite pengar så i det stora hela så kommer det inte göra så stort avtryck i din ekonomi om man ser till hela ditt arbetsliv.

Buffertens storlek styrs av hur dina fasta utgifter ser ut. Skillnaden mellan de rika och fattiga blir allt tydligare. Läkare har generellt bra lön, men det visste du nog redan.

Tack för att du tagit dig tid att svara! Är ett AF-konto detsamma som fondkonto? Vad jag kan se är det ett fondkonto jag har. Och om det nu är samma, har jag förstått det rätt då att jag skattar 30% på värdeutvecklingen?

Och ja, det sved en del att ge upp läkarprogrammet, men hälsan behövde gå först. Tror att jag kommer att leva ett gladare liv med annat yrke, mindre rikt ekonomiskt, men sett till annat också mer rikt!

2 gillningar

Om du har en fond eller en enskild aktie spelar ingen roll. Du betalar 30 procent i skatt på den vinst du gör.

Hej!

Om din bedömning är att 40 000 kronor är en tillräcklig och trygg buffert, så är frågan om bankkonto eller fonder till viss del beroende på vilka mål du vill uppnå med dina pengar och vilken tidshorisont det gäller.

Nedgången är redan skedd. Eftersom valet nu står mellan att behålla en fond du inte vill ha eller byta till någon du anser vara bättre, så hade jag personligen bytt direkt (om du bestämmer dig för att investera pengarna).

1 gillning