Jag har ett gemensamt ISK-spar till mina barn och tanken är att de ska få dela på pengarna när äldsta blir 18 år. Syftet är främst bidrag till kontantinsats och körkort.
Äldsta blir 9 år nästa år så då är vi halvvägs så hur gör man? Spar horisonten är ju snart 9 år och då ska det väl minska till 90% aktier och 10% räntor istället för 100% aktier?
Jag drog ner risken något redan med 12 år kvar ungefär. Med ett ganska fix slutdatum handlar det framförallt om att skydda sig mot de allra sämsta utfallen på bekostnad av de allra bästa. Det blir inte så stor skillnad på medianen.
Varför skulle körkort kosta 45 000 kr? När jag kollar på en känd, rikstäckande körskola kostar ett paket om 10 st lektioner, risk 1 och risk 2 cirka 15 000 kr. Sen kostar väl uppkörning och körkort inga större summor. Eller tänker du att man även köper en billig bil?
Kostar det ännu mindre, t.ex. för man kör privat, så är det ännu starkare argument för att inte bry sig om skala ner risken utan bara spara ihop till körkortet när det behövs (eller bjuda på det).
Jag har tre barn som jag sparat delar av barnbidraget. Jag körde 100% fonder hela vägen och det straffade sig - missade 100 k sista året men jag hade rådfrågat barnen hur de ville ha det och de ville ha pengarna placerade och de ville ha det så. Mina barn fick pengarna när yngsta flyttade ut dvs i 20+ åldern. Betalade körkorten ändå så pengarna skulle bara gå till delar av insats till boende. Periodvis har barnen bott hemma samtidigt som de jobbat och då har de kunnat spara stora summor eftersom jag stått för både mat och husrum. Med de hårda amorteringskraven räcker det samlade sparandet knappt ändå till att finansiera deras boende😢
Körkort borde ju vara en liten summa i sammanhanget.
Jag är ju bara lite orolig att om börsen dyker precis det året de ska få ut sina pengar så är det ju dumt att sitta på 100% skiter. Men samtidigt så vill man ju att det ska växa till sig för kommer ju behövas rejält med pengar till en kontant insats.
En ide jag hade var att varje år byta 5-10% aktier mot 5-10% räntor för att till slut landa på 50/50 när barnen är 18-20. Det kanske är en lagom avvägning?
Är det ett fast utbetalningsår? Annars bör det kunna ses som en värdefull läxa i börsen/pengar. Att ligga fullt exponerad tills man kan börja samförvalta pengarna med barnen är nog rimligt. Sedan får barnen vara med och ta beslut, man kan ju dela pengarna på 2 konton med respektive barns namn för att det inte skall bli stökigt av barnens olika val. Det blir också enkelt att flytta till deras egna ISK.
Då får barnet ta beslut kring horizont för bostad/körkort och riskexponering i samråd med dig över tid. Då får de lära sig ränta på ränta effekten och värdet av time in market etc.
Behöver de bostaden direkt vid 18, eller känner de att de kan ta en student lgh/hyresrätt när de pluggar? Alt bo kvar hemma tills de tagit examen/sparat lön från arbete nog för att köpa en bostad de vill ha.
Mina barn är 19 och 21 och har inte velat få det jag sparat till dem än, de pluggar och bor hemma. De är helt inställda på att det är hjälp till en kontantinsats så småningom (körkort stöttar jag separat) så det kan vara så att sparhorisonten är längre i ditt fall också. Jag körde 100% aktiefond tills den äldste blev 20, då drogs den ner till 50% och är kvar där. Den yngre hade 100% aktiefonder tills för ett par månader sedan då jag lade 25% i räntor och antagligen lägger 25% till i räntor under 2025. Min tanke har varit 100% aktier om det är helt säkert att de inte vill ha pengarna inom 2 år, just nu så kanske de vill ha pengarna inom 2 år så då känns 50/50 rimligt. Om jag helt säkert visste att de skulle behöva pengarna inom 2 år så skulle 100% läggas i räntor.
Är tanken att typ 100 % av pengarna skall gå till kontantinsats?
Rätt stor skillnad på hur jag hade gjort om jag vetat att kontantinsats + körkort skulle varit 90-100% av pengarna vs om det t ex skulle varit 30 %.
Oxå skillnad på om du räknar med att pengarna skall användas direkt på 18-åradagen eller om kontantinsatsen först skall användas när de är 25 sju år senare.
Typ som jag tänkt. 100% aktier tills det är sannolikt att de ska användas inom 2 år. Planen kontantinsats men de är trots allt vuxna och jag har sparat till dem så om de behöver det till t. ex. utlandsstudier eller vill investera sunt själva så för jag över. Tror jag behöver/vill hjälpa till lite mer än vad som finns vid bostadsköp oavsett.
Tanken är att pengarna skall gå till kontantinsats i första hand och att körkort löser sig ändå men kanske att max 5-10% körkort och resten kontantinsats.
Det luriga är ju att jag inte vet när pengarna ska användas. Kan hända att barnen redan vid 18 år ska flytta och behöver pengarna eller så dröjer det kanske ytterligare 5-10 år. Så sparhorisonten är lite flytande men tänker att man ju måste vara beredd på det tidigaste scenariot kanske?
Är pengarna redan någorlunda säkrade? D v s är summan tillräcklig för att utgöra en rimlig kontantinsats?
Ju mer tillräcklig summan är desto lägre risk skulle jag satsat på. Särskilt om dessa pengar är öronmärkta för ändamålet.
En annan aspekt:
Är läget där boende skall inhandlas känt? Stor skillnad på vilken risk man kan ta medan man väntar beroende på om läget måste vara centralt i en storstad eller om det kan funka med lite mer remote läge i en lägre prisklass.
Skulle även vända på det en gång till. Om jag redan säkrat en viss nivå, hur mycket mer boende kan jag realistiskt få om jag tar en högre risk i sju år - och är det värt det?
Typ med x % per år i sju år kan jag köpa 15 kvm mer, men ett nedställ vid fel tidpunkt på 50 % så blir det på annan ort. Vad är viktigast?
Pengarna är ju inte helt säkrade och då det är lite drygt 9 år kvar till 18-årsdagen så känns det lite för tidigt att avgöra vart barnen vill bo i framtiden.
Hoppas på något billigare än storstäderna men man vet ju aldrig
Är väl det som är lurigaste här tycker jag att jag vet inte exakt summa jag siktar på om när den behövs.
Men bra inspel om x kr mer är värt risken att börsen står dåligt just då
Jag fick en summa pengar när jag fyllde 18 av mina föräldrar, var inte mycket kvar av det när det var dags att köpa bostad och det har jag alltid ångrad. Därför får mina barn pengarna först när de köper bostad.
När första barnet (av 2) behöver pengarna får hen hälften, andra barnet får då samma belopp senare.
Jag gissar att ett av barnen behöver pengarna om 5 år, den andra lite senare och jag har minskat aktiedelen till 70%. Kommer att minska med ungefär 10% per år framöver.