Negativ utveckling på lång räntefond

Har nyligen investerat 250 tkr på AMF långräntefond. På en månad har värdet sjunkit. Hur kommer det sig. Räntenivån har ju gått ned. Trodde det var en negativ korrelation mellan marknadsräntan och långräntefonder. Hur ska man förstå detta?

2 gillningar

Tillgångar värderas av marknaden baserat på förväntningar. Om man igår trodde att framtida räntor skulle falla snabbare/mer än vad man tror idag, så betyder det att marknadsvärdet sjunker.

7 gillningar

Jag tror att de framtida räntesänkningarna redan är inprisade. Den fonden gick upp ganska snabbt i slutet av 2023 / början av 2024, innan räntesänkningarna men efter att det blivit väldigt sannolikt att de skulle komma.

3 gillningar

Tack, ja så måste det förstås vara. Hur ska man tänka om utvecklingen framöver?

Jag besitter inte några förmågor som gör att jag kan förutse ränteförändringar bättre än marknaden i stort, så min bästa gissning är att marknadens nuvarande prissättning är en gissning god som någon.

2 gillningar

Fast det är ju inte styrräntan, som är på kort sikt, som styr längre obligationer.
Marknadsräntan på t.ex. 5-åriga bostadsobligationer och 7 åriga statsskuldväxlar verkar stigit något senaste månaden.
Sedan tror jag den fonden har ganska mycket tillgångar med föreslog ränta om jag inte missminner mig.

1 gillning

Som investerare bör man inte ha en åsikt om det alls :smiley: Man bör se till hur fonden kompletterar helheten av en stor portfölj.

Långa räntefonder har som sagt högre risk eftersom uppgångar i långa obligationsräntor påverkar värdet negativt. Nedgångar påverkar positivt. Dessa obligationer handlas upp och ner varje dag på en gigantisk marknad, precis som aktier. Oberoende av hur styrräntor rör sig.

2 gillningar

Det verkar som att AMF Räntefond Lång har gått kort korta räntor (någon form av belåning?). Då borde väl det ungefärliga förhållandet vara att om korta styrräntor går ner så går även fonden ner, åtminstone för den delen av innehållet.

Tillgångsfördelning 2024-11-30
Lång ränta 135,48%
Kort ränta -35,48%
1 gillning

Stort tack för alla svar. Ska se över min portfölj. Nu är den ca 30% räntor (50/50 kort/lång) 70 %aktier.

1 gillning

Om du vill läsa på om räntor finns den suveräna tråden Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln. Det första inlägget hålls uppdaterat, så för de allra flesta räcker det nog med att läsa det. När man har bestämt sig varför man egentligen vill ha räntefonder i sin portfölj är räntetriangeln ett bra hjälpmedel att välja rätt fond för ändamålet.

Vet inte om det hjälper dig på något som helst sätt, men en del av oss som håller på med lååånga räntor tycker kanske inte att AMF Räntefond Lång riktigt gör sig förtjänt av namnet.

Värdepapper Duration år
AMF Räntefond Lång 3,51
iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF 16,13
iShares € Govt Bond 20yr Target Duration UCITS ETF 19,19

Oaktat namnet kan dock AMF Räntefond Lång ha sin plats i en portfölj.

2 gillningar

Stort tack!!

God Jul. :mx_claus::evergreen_tree::slightly_smiling_face:

Mycket bra information i ditt svar. Sen är det svårt att komma fram till hur lång sparhorisont jag har.
Är 70 år och hoppas ju leva 15-20 år till och vill tänka att mina besparingar på 15 års sikt behövs för att trygga hjälpbehov då om äldreomsorgen fallerar. Vilket jag är rädd att den gör. Så om jag nu har 3,5 milj i min portfölj (maken lika mycket) och vill successivt plocka ut lite pengar för att komplettera min pension de närmaste 10 åren, kanske köpa en liten sommarstuga inom 2 år och ha kvar 1 milj vid 80 års ålder . Ska jag då tänka att för de närmaste 2 åren sätter jag av 1 milj på sparkonto (till sommarstuga) , men hur fördelar jag resten? Ska man sen korta ned sparhorisonten successivt allteftersom åren går och livets slut närmar sig? Dvs övergå till banksparande allteftersom?
Har inte sett något skrivet om hur man ska tänka i min ålder.

1 gillning

På lång sikt är det nog risk för dålig utveckling om kommande decennium präglas av högre än väntat inflation.

Den risken är inte obefintlig givet de höga statsskulderna.