NO-lärare / Högskoleingenjör som funderar på ett karriärbyte

Hej!

Efter ca 4,5 år som lärare på högstadiet funderar jag på att prova något annat.
Nu hoppas jag på massa smarta tankar från detta forum.

Ålder: 30-35

Drömland
Sol, bad, bra betalt, god billig mat, temperatur 15-25 grader, eller kunna resa i tjänsten.

Plats
Sverige eller utomlands

Egenskaper
Som person är jag initativtagande, idéspruta, glad, social, nyfiken, kreativ, strukturerad och vill ha tydliga system som är enkla att följa. Jag brukar bli omtyckt.

Jag jobbar bäst självständigt i dialog med ett team.
När problem dyker upp måste jag ha hjälp för att komma vidare.

Utbildning
NO-Lärare
Högskoleingenjör i kemiteknik

Löneanspråk
Sverige: Gärna runt 50 000 kr/mån
Utomlands: “Ok” så man kan leva bra och även lägga undan lite

Yrke
Processingenjör låter lockande, med fokus på
Jag skulle vilja bli duktigare på själva kemin, tekniken och driften.
Något som lockar är hållbara material samt god och nyttig mat.

Sådärja, då var önskelistan klar.
Nu hoppas jag på massa spännande tips!
Kanske finns det någon här som kan kemibranschen?

Andra tips kan också vara av intresse!
Jag kan ju ha tänkt helt fel!
Tack på förhand!

Vad sägs om Eslöv?

9 gillningar

Jag packar väskan på en gång! :smile:

Jobba med Batteriteknik hos lämpligt batteriföretag. Kemist är nog bra för processutvecklingen mm.
Northvolt exempelvis…

1 gillning

Lärare på svenska skolan i Thailand låter härligt. Du skulle kunna täcka upp matte/no för de yngre eleverna. Skulle kunna göras medan du fortsätter tänka vidare… Om Eslöv inte lockar…

1 gillning

Finns Även svenska skolor i Spanien. Ex i Puerto Banus nära Marbella eller i Estepona.
Kan var konkurrens om dom jobben?. Kostar en bra slant per barn per läsår att gå där och jag gissar att det ofta är distansjobbare som är där längre perioder med familjen numera.
Verkligen nice klimat där även om somrarna (ute) är ganska heta numera. Området på Sydkusten känns tryggt om än lite överbefolkat sommartid. Spansk polis känns 10 ggr mer proaktivt närvarande bland folk än Svensk. Man åker lokala bussar helt gratis om man bor där permanent.

1 gillning

Blir kanske lättare om du prioriterar vad är viktigast just nu: platsen eller jobbet.

Om det är platsen; Lärare via zoom medan du reser till nån plats som lockar?
Träffade en som gjorde så och reste runt, hon var lärare i engelska åt barn i Kina, tror inte ens hon hade utbildning.

1 gillning

Jag tror du behöver fundera på ”hur” du vill jobba i relation till ditt utbildningsområde. Att göra själva ”jobbet på golvet” är ett sätt att arbeta, oavsett om det gäller att vara ingenjör i någon industri eller att jobba som lärare.

Ett annat sätt att arbeta är att jobba i en branschorganisation, på en myndighet eller inom
EU. Jag menar nu att jobba i en roll som förutsätter din typ av bakgrund men där arbetsuppgifterna handlar om att utveckla standarder, bedöma arbete som andra har utfört eller jobba med olika sorters ”övergripande arbetsuppgifter”.

I en normal privat verksamhet är det här typer av arbetsuppgifter som oftast ligger hos chefer eller andra (väldigt få) seniora personer. I andra verksamheter är dessa uppgifter själva kärnverksamheten. Det finns så klart olika nivåer även där men även arbetet på grundnivån har en mer teoretisk karaktär.

Det jag föreslår här är att bli byråkrat. Själva den typen av förändring som jag beskriver är samma sak som jag gjort själv. Samtidigt är det en realitet att rollen som byråkrat inte passar alla. En del tycker rent faktiskt att ”jobbet på golvet” är det som är det roliga på jobbet.

Själv känner jag mig helt hemma som byråkrat. Jag tycker att det är roligare att utarbeta bedömningsmallar och teoretiska regelverk än att rent faktiskt syssla med operativa arbetsuppgifter. Jag har så klart en ”operativ del” även i mitt jobb idag men den ligger på en högre teoretisk nivå. Jag skulle heller inte kunna vara så kreativ utan den operativa delen. Markkontakt behövs för att se var problemen sitter och förstå hur de kan lösas.

1 gillning

Med ditt kunnande inom kemi och NO ämnena kan nog Försvarsmakten vara ett alternativ.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/totalforsvarets-skyddscentrum/cbrn/

Lycka till !

1 gillning

Mycket inom försvarsmakten är centraliserat. Det är några få experter som tar fram material, övningar etc. Sedan är det i övrigt “masskunskap”. Någon mängd linjeroller som förutsätter fördjupad förståelse, utöver att följa färdiga rutiner, finns egentligen inte.

Reningsverket i Eslöv söker personal! Ska ringa och höra om villkor och löneläget! :slight_smile:
Men det krävs kanske något mer för att locka mig att lämna Stockholm.

Jag älskar variationen och är duktig byråkrat emellanåt.
Långsiktigt tappar jag motivationen och tröttnar.

Ibland kan jag skriva ihop ett utkast på 1-2 A4-sidor på mindre än 10 minuter.

En stor organisation kanske fördelen av att man kan röra sig mellan olika avdelningar.

Kan du ge exempel på verksamheter? Jag förstod inte riktigt vad jag letar efter. Typ Kemikalieinspektionen?

Jag tror att EU är den mest passande verksamheten. Där är inträdeskraven mycket ospecifika. Du kan ha i princip vilken bakgrund som helst och blir sedan matchad med passande roller, när du väl klarat inträdesprovet. Det finns också tidsbegränsade roller som kan vara ganska långa men då behöver du ha någon typ av grundtjänst som du kan återvända till när kontraktet tar slut.

1 gillning

Tror Jesse ovan är spot-on. Möjlig karriär inom EU med arbete kring REACHförordningen specifikt

2 gillningar

Du kanske skämtade när du skrev om tjänsten på reningsverket i Eslöv, men kemiteknik är en vanlig och passande (beroende på inriktning) bakgrund för att jobba i vatten- och avloppsbranschen, som dessutom behöver mkt kompetens. Det är nog fler reningsverk än det i Eslöv som gör allt de kan för att hitta utbildat folk. Du kan antagligen inte få 50000 kr direkt, men beroende på karriärvägar och eventuell vidareutbildning så kan man komma upp där.

Tjänsten finns faktiskt. Trodde inte det skulle finnas ett lämpligt arbete just där. Ja, jag skulle förmodligen kunna jobba med labb, analyser, läkemedelstillverkning, reningsverk, produktion av pappersmassa (el dyl) och utvecklas utifrån det. På sätt och vis hoppas jag att det finns erfarna kemister och kemiingenjörer här som kan hjälpa till!

Sedan blir man heller inte fastlåst inom EU. Det finns tjänster både i Bryssel och på annat håll. Här är jag ingen expert men om/när man jobbat några år skulle det kunna gå att söka tjänster även i andra EU-länder. Matchningen mellan kompetens och tjänst är ”bred” så det skulle kunna handla om olika befattningar med naturvetenskaplig profil. Det finns mycket att göra när det gäller omställningen på många håll.

EU har generellt bra lönenivåer och villkor, särskilt för dem med fast anställning. Det är tarifflöner som gäller. Man betalar 10% platt skatt och får även olika bidrag utöver lönen, bland annat kopplat till hemresor och ev. medföljande familj.

När jag jobbade inom kommunal verksamhet tidigare hade vi två eller tre lärare som hade EU-karriärer. De stod med på lönelistan (med noll i nettolön) sedan många år men kom aldrig tillbaka mer.