Hej, jag undrar om det är ett vettigt beslut att investera med Nordeas sparrobot - Nora four?
Hej och välkommen till forumet!
Jag skapade en ny tråd av din fråga i stället.
Som jag förstår det gäller det Nordeas “sparrobot”? Vår sparrobot Nora hjälper dig med fondsparandet | Nordea
Har jag missuppfattat så säg till så hjälper jag dig byta namn på tråden.
För att starta en ny tråd kan du klicka på Nytt ämne uppe till höger.
Bra att vet atill nästa gång ![]()
@evny Verkar inte gå få så mycket information om Nora utan att vara inloggad.
Vad har de för avgifter och vad investerar de i?
Jag undrar om Nordea Nora four.
Årlig kostnad 0,83%
75% aktier och 25% obligationer
Det står så: Målet för Fonden är att ge investerare långsiktig värdetillväxt. Fonden är en matarfond. Fonden strävar efter att investera alla sina tillgångar (minst 85 %) i Placeringsfond i Nora Fund Four Master (“Mottagarfonden”). Mottagarfonden förvaltas aktivt. Mer specifikt investerar Mottagarfonden huvudsakligen i andra placeringsfonder, specialplaceringsfonder, alternativa investeringsfonder och fondföretag. Vidare får Mottagarfonden investera högst 45 % av de totala tillgångarna i obligationer, skuldebrev och andra räntebärande instrument såväl som aktier och aktierelaterade värdepapper. Mottagarfonden kommer att investera 50-100 % av de totala tillgångarna i aktier och aktierelaterade värdepapper antingen genom fonder eller genom direktinvesteringar. Investeringar görs globalt. Högst 15 % av Fondens tillgångar kan 1) hållas i likvida tillgångar i den utsträckning som krävs för fondverksamheten eller 2) investeras i standardiserade och OTC-derivat som används för säkring. Avkastningen och risken för Fonden kan avvika från avkastningen och risken för Mottagarfonden beroende på andelen likvida medel i Fonden samt valutakursfluktuationer.
Fondförvaltare:
Nordea Investment Management (matarfond/ feeder fund 11.12.17)
Dyrt! En annan robot som Opti kostar typ lika mycket men där verkar finnas goda chanser att ta del av rabatterbjudanden då och då.
Samtidigt står det i beskrivningen att den kan placera 45% i obligationer…
Inget som lockar. Hellre en indexportfölj utan inslag av aktiv förvaltning i fonderna.