Hej
Är Nordea Nora bra alternativ till stratega fonderna? lägra avgift ha Nora fonderna iallafal.
Mvh Mats
Hej
Är Nordea Nora bra alternativ till stratega fonderna? lägra avgift ha Nora fonderna iallafal.
Mvh Mats
Ännu en sparrobot!? Jäklar vad många de blivit på sistone, haha.
Mats: Jag har tyvärr inte svaret på din fråga, men de flesta av oss på RikaTillsammans rekommenderar enkla portföljer hos Avanza eller Nordnet. I praktiken behöver du bara två fonder: Avanza Global (eller annan billig global indexfond) och en obligationsfond, t.ex. AMF Räntefond Lång eller SPP Obligationsfond.
Varför? För att a) forskning visar att globalfonder är bäst och b) de har lägre avgift än hos storbankerna (mer pengar över till dig som sparare). Hur stor andel i vardera beror på sparhorisont eller ålder (om man sparar till pensionen).
Håller med CL.
Vill bara tipsa om att nästa vecka kommer det en utvärdering av “Bästa fondrobotarna 2019”. Där kommer lite mer info.
Håller med CL.
Vill bara tipsa om att nästa vecka kommer det en utvärdering av “Bästa fondrobotarna 2019”. Där kommer lite mer info.
En bra genomgång från Pensionsmyndigheten:
Robotrådgivare - en marknadsöversikt
6.1.2. Liten nytta för pensionssparare
”För långsiktigt sparande till pension är det bra att spara i aktiefonder. Om man inte vill välja själv är globala aktiefonder med låg avgift ett bra alternativ. I denna situation blir en robotrådgivare onödig. Ett sparande i globala aktiefonder bör enligt vår mening inte kosta mer än 0,4 procent per år i avgift. De flesta robotar har avgifter högre än 0,4 procent, endast Lysa och Waizer har spann som börjar under 0,4 procent, men båda slutar över 0,4 procent.”
Det var bara alternativ till stratega 70 som jag undrade för att den är betydligt billigare än i avgifter
Hej Mats!
Jag skulle rekommendera dig att flytta ditt sparande från Nordea till Avanza eller Nordnet, detta kommer ge dig större möjligheter till lägre kostnader och valmöjligheter.
Du kan även kolla upp , länkar en intervju med Lysa som Jan har gjort.
Är det någon som vet om Nordea har några speciella villkor för att man skall få använda Nora?
Jag har av ren nyfikenhet klickat på Nora-länken några ggr genom åren och alltid fått svaret att jag tyvärr inte kommer åt Nora ännu. Men det där “ännu” har ju pågått ganska länge nu.
Sedan har jag för all del inte haft några tankar på att använda Nora men jag tvivlar ju på att deras websida är tankeläsare.
Jag har mina fonder på Nordea, funderar skarpt att använda Nora istället för Lysa och dylikt. Detta för att jag vill ha allt på samma ställe, känns ”skönare” rent mentalt.
Jag vet också att detta ger bättre förutsättningar inför förhandlingar kring ränterabatt.
Jag är en ”gammal elefant” som inte orkar byta höger och vänster för lite strö pengar.