Hej! Har idag sparande till barnen på Nordea kapitalförsäkring. Vill starta ett nytt sparande men är nybörjare.
Vi är gifta och har tre barn (äldsta 6 år), vill spara till dem i vårt namn i samma sparande. Vill ha det enkelt och lockas därför av Fondrobot. Men tittar även på kapitalförsäkring hos Avanza. Vad finns det för fördelar med respektive sparsätt? Avgifter?
Tack på förhand!
Fondrobot - billigt, enkelt, rätt enligt forskningen, automatisk ombalansering, behöver inte välja fonder själv.
Egen portfölj - går göra hur enkelt eller avancerat som helst, går göra ytterligare lite billigare än robot, behöver själv välja fonder, för en del lättare göra misstag, för andra roligare att göra själv, behöver ombalansera själv.
Hej Emelie!
Får man fråga vilka fonder du har till barnen på Nordea? Händer ju tyvärr ofta att banken lyckas övertala kunder att välja dyra fonder (som banken tjänar mer på).
Ang ISK vs kapitalförsäkring så finns det massor av gamla trådar i forumet om du söker
. Jan har också gjort avsnitt om det, t.ex. https://rikatillsammans.se/spara-ratt-och-latt-till-barnen/.
Hej!
Absolut, jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Sparandet ligger i Nordea stratega 70. Den anger en produktkostnad på 1,83 %. Är det bäst att flytta över det sparandet i ett nytt?
Det är dyyyyrt
Vi kan absolut hjälpa dig att hitta billiga alternativ!
Jag hade lagt allt i en billig indexfond (t.ex. Länsförsäkringar Global indexnära och SEB Hållbar Sverige Indexnära), alternativt allt hos Lysa. Allt över ~0.4% får de flesta här på forumet att grimaschera ![]()
Hade denna diskussionen på facebook med där en kille blivit lurad till stratega 70
. Vill ni inte byta till fondrobot så byt fonden till Nordeas passiva globalfond. Det kanske är bästa alternativet för de pengarna som ligger där eftersom fondrobotarna inte har kapitalförsäkring.
Så kan ni starta ett nytt sparande i ISK hos nån av fondrobotarna
och sluta månadsspara i Nordeas KF.
Blir ju skatt på kapitalet om ni säljer av från Nordea men det kanske inte har hunnit växa till sig ännu så det inte blir mycket i skatt?
Fruktansvärt dyr fond! Vill ni hålla det superenkelt så byt bara denna mot den billigaste globala indexfonden ni kan hitta. 
Du menar att helt enkelt flytta över fonden inom
Nordea? Den har vuxit en del, men ligger som kapitalförsäkring och bör då redan vara skattad? Eller har jag missförstått den delen? 
Eftersom det är en kapitalförsäkring så är det inte reavinstskatt på vinsten vid försäljningen. Den schablonbeskattas löpande precis som ISK.
Korrekt, är redan skattad.
Aha de va mer än jag visste. Trodde den var i samma egenskap som isk fast man kan välja förmånstagare ![]()
Fast säljer du av den blir det ändå skatt när du sätter in kapitalet på ett isk? Istället för att kunna flytta från ett isk till ett annat.
Så bästa alternativet är väl byta inom Nordea till global passiv?
Och/eller starta nytt månadssparande på hos en fondrobot för att få mer diversifiering och slippa tänka själv på rebalansering
Du säljer fonderna i KF. Sedan flyttar du likvider till Isk Nordea och köper 100% Spp aktiefond global. Om du vill ha det hos Nordea är smidigast så. Du betalar avg för att ha det i KF medan Isk är alltid gratis!
. KF ska du apsolut inte ha hos storbankerna då de tar extra års avg för stt du har det i KF.
Egenskap?
Både ISK och KF schablonbeskattas. Nästan exakt lika mycket. Den ena på deklaration (ISK). Den andra drar skatt internt (KF).
Ja, men det är ju inte mycket pengar, det är bara motsvarande 1 kvartals ISK skatt för värdet. Det går i vissa fall att flytta på motsvarande sätt som mellan ISK. Men det är inte säkert banken orkar med och därmed inte erbjuder.
Antagligen inte. Beror på vilka fonder man kan välja hos Nordea och om Nordea tar ut avgift för KF. Nordnet/Avanza har ingen avgift för KF vad jag vet.
Fondrobot innebär ISK i praktiken, så vill man ha KF (barnen som förmånstagare funkar det inte). Sen är ju skillnaden mellan portfölj med global marknadsvikt via indexfonder och en fondrobot i praktiken oerhört liten. Lika diversifierade, ungefär samma innehav. Lite lite mer avgift men mindre kladd med fondrobot.
Vilken idiot kan lura ett littet barns sparande i en sådan grymt dyrt balandfond långsiktigt !? Det borde vara straffbart ![]()
![]()
. Storbankerna ska man akta sig och lämna de så fort som möjligt. Vilka rångivare ![]()
.
Om du skulle byta lite extra skatt tar du igen på några dagar bara för att flytta allt till Avanza. Sälj allt i KF Nordea. Öppna Isk hos Avanza flytta allt dit och köp 100% LF Global indexnära. 0.22% i avg.
.
Eftersom det enbart är fonder som verkar vara aktuellt och att det är tre barn det rör sig om och att ni föräldrar vill ha koll på pengarna till barnen är redo så fungerar det enligt mig lika bra med ett ISK. Då öppnas Lysa.se upp som ett alternativ eftersom ni vill ha det så enkelt och billigt som möjligt. Annars Avanza eller Nordnet, KF eller ISK, sen typ 80% länsförsäkringar global 10% PLUS allabolag sverige 10% Länsförsäkringar Tillväxtmrkd.
Lysa ligger väl på cirkus 0.4% vilket är helt rimligt för tjänsten. Avanza/Nordnet cirkus 0.26%. (eller dyrare/billigare beroende på vad man väljer för fonder)
Nä jag vet det att det inte är reavinstskatt men säljer du av en KF till likvider för att kunna sätta in i en isk på te.x lysa blir det väl ändå skatt?
Lysa ligger väl på cirkus 0.4% vilket är helt rimligt för tjänsten.
Startar faktiskt på 0.34% nu (med trappa neråt vid ökat kapital). Gissar att avgiften sänks några ytterligare punkter när de startar egen Sverigefond och slipper betala Öhman.
Antagligen inte. Beror på vilka fonder man kan välja hos Nordea och om Nordea tar ut avgift för KF. Nordnet/Avanza har ingen avgift för KF vad jag vet.
Såhär står det på Nordeas hemsida: ” Vad kostar en kapitalförsäkring?
En kapitalförsäkring är gratis att öppna och avsluta. Och det finns inga fasta årliga avgifter för att ha försäkringen.
För Framtidskapital tillkommer däremot en årlig riskkostnad. Riskavgiften tas ut för att täcka det återbetalningsskydd på 1 procent, som betalas ut till förmånstagaren om du skulle avlida.
Stabil Pension har en årlig kapitalavgift som kan jämföras med fondavgifterna som finns i Framtidskapital.”
Startar faktiskt på 0.34% nu
Totalt per år - 0,349 %
Om vi ska vara så petiga ![]()
fast du det beror på hur mkt räntor man ska blanda in… billigast med bara aktier.
Men tror jag fick fram min poäng vare sig det kosta några basenheter färre eller ej
0.343% om vi ska vara petiga. Rundas nedåt 
(Jämförelsen gällde LF Global + Plus Allabolag + LF Tillväxtmarknad, så 100% aktier)
En kapitalförsäkring är gratis att öppna och avsluta. Och det finns inga fasta årliga avgifter för att ha försäkringen
Då är det ok. Nu är der bara gå in och byta blandfonden till 100% Spp aktiefond global. ![]()