Hej,
Jag fick det här meddelandet från Nordiska banken:
Nordiska Flex Plus: från 3,15 % till 3,55 %
Nordiska Fix 90: från 3,15 % till 3,90 %
Nordiska Fix 1: från 2,85 %
Hur ska man tolka detta? Är det bara Nordiska som vill bli mer konkurrenskraftig, eller kommer liknande höjningar från alla banker? Jag trodde faktiskt att det skulle bli tvärtom, att vi var på väg ner…
Vi är definitivt på väg ned generellt när det gäller räntenivåer. Men konkurrensen bland sparinstituten gör att deras nivåer direkt påverkar mängden pengar de får in (och kan behålla, när det gäller rörliga konton).
I min värld är det främst 3 mån-alternativet som är konkurrenskraftigt (jämför på Compricer), men jag skulle inte bli förvånad om det snart sjunker tillbaka när Nordiska fått in tillräcklig mängd pengar. Rörligt och 12 mån lär de knappast få några kunder på.
Det är många förändringar som sker i den nuvarande räntesänkartrenden, så det gäller att dubbelkolla att man har den korrekta informationen.
Passar på att upprepa min tidigare eloge till två sparinstitut, Hoistspar och Multitude bank, som brukar vara duktiga på att flagga för förändringar i förväg. Sådant uppskattas!
EDIT: Ett tredje företag som brukar flagga för ränteförändringar i förväg är Aros Kapital, men vad jag förstår gör de detta endast till existerande kunder.