Hej.
Jag har (eller hade) Wisdom Tree Physical Gold och Silver på Nordnet. Härom dagen hade de ett annat namn i mitt ISK och nu verkar de försvunna?
Jag har ställt en fråga till Nordnet om var de kan vara.
Är det någon som vet vad detta kan vara. Är det normalt?
Det verkar ha gjorts några transaktioner som jag inte vet vad det är: “BYTE INLÄGG VP”.
Vad kan ha hänt?
Från min tyska mäklare fick jag meddelandet att
WisdomTree Physical Swiss Gold ISIN [DE000A1DCTL3] byts ut mot ISIN [JE00B588CD74] pga att den första inte längre är handelbar över börsen gettex.
I min transaktion lista var det ut bokning, inbokning mellan de två med retroaktiva datum som jag köpt.
Mina hade bytts mot en annan med ett annat namn, etfs metal securities ltd etf met, och de var utgråade så det gick inte att klicka på den. Det stod ingen bytesorder eller något. Idag är de tillbaka som wisdomtree men med vad jag antar nytt isin.
När jag kollar är historiken helt nollställtd, första handelsdagen igår.
Isin är JE00B588CD74 precis som du skriver @Jbl
Även deras silver-fond har ändrats på samma sätt.
Lite sen på bollen här men jag frågade Nordnet för ett par dagar sen och fick liknande svar om ISIN - se nedan. Igår var WisdomTree tillbaks med möjlighet att handla igen men historiken nollställd. Tänkte att det eventuellt rättas till i efterhand, … (EDIT:) och det verkar vara normalt med GAV och historik nu också.
(Svar från Nordnet:)
Detta beror på att Wisdomtree håller på att genomföra en “ISIN Transition”, handel kommer att återupptas när vi mottagit leveransen av de nya värdepapperna. Leveransen förväntas att ske inom några bankdagar.
I dag kom meddelandet, 11 dagar efter att det började diskuteras här på Rika Tillsammans:
Hej,
WisdomTree har just bytt ISIN-kod på en rad ETCer, bl.a. WisdomTree Physical Gold och WisdomTree Physical Silver. Vi hade innan bytet av ISIN-kod fått informationen att bytet inte skulle påverka dig som kund.
Tyvärr har det visat sig att bytet på olika sätt kan ha påverkat dig. Bl.a. var det ett antal dagar inte möjligt att varken köpa eller sälja ETCerna och även marknadsvärdet på enstaka värdepapper har visat felaktigt.
Status just nu är att kontoinformationen ska vara korrekt och att det även ska vara möjligt att sälja innehav från kontot. Tyvärr är det fortfarande problem att köpa vissa av värdepapperna, men det problemet hoppas vi blir löst inom kort.
Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta Nordnets kundservice.