Hej på er, communityt
Jag har försökt hitta en lista över belåningsgrader gällande guld ETC på Nordnet utan framgång. Speciellt Amundi Physical Gold ETC/ WisdomTree Physical Swiss Gold ETC/ TRM Responsibly Sourced Phys Gold Etc skulle vara intressant att se vilken belåning Nordnet har för dessa.
Kanske ping @Zino om du vet (du verkar ha stenkoll på belåningen på både Avanza och Nordnet)
Anledningen är ett konto där jag vill använda Portföljbelåning Plus enligt kraven nedan:
“En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.”
(de skriver dock också: “För att nyttja rabatten behöver du dessutom äga värdepapper med minst 70 procent belåningsgrad.Observera att du inte kan få Portföljbelåning Plus om du innehar derivat och/eller korta positioner på ditt konto.”. Då uppkommer ju frågan, ska guld ETC upfattas som derivat? )
Skumt. Nordnet verkar ha tagit bort “detaljer”-fliken för sina guld-ETC:er, så jag förstår att du hade svårt att hitta belåningsgraderna. Nu står det istället 0% belåningsgrad under “översikt” Jag undrar om det är en bugg, får skriva till Nordnet.
Om du dessutom vill maximera den utökade belåningsgraden så får varje värdepapper utgöra max 10% av portföljen.
Äger du bara värdepapper med en belåningsgrad på 70 procent kan du öka belåningsgraden till 85 procent, men då får inget värdepappers värde överstiga 10 procent av portföljens totala värde. Teoretiskt betyder det att du måste ha minst tio värdepapper i portföljen.
Nej. Tanken med ETC är att du äger den underliggande tillgången (guld), därmed är det inget derivat.
Men usch vad Nordnet har soppat till det. Förutom att belåningsgraden har försvunnit är även trackern borta från sidan med värdepappret, bortsett från att man kan hitta den i sidtiteln i webbläsaren.
Och Nordnet har valt att visa Xtrackers Physical Gold ETC (EUR) som DB ETC PLC P GOLD EUR 60 i sammanställningen på kreditsidan, liksom Amundi Physical Gold ETC (C) har fått namnet AMUNDIPHME ETC Z 2118. Det är inte lätt att fatta vad som är vad när dessa guld-ETC:er gömmer sig bland mina andra börshandlade fonder som exempelvis JPM ICAV-GL.EQ.M.-F.DL AC, UBS-B.BA.E.I.L.10+ U.EOAD, UBS-B.B.TIP10+UETF ADDL, UBS(I)-FA.MSCI US.QU.ADDL och UBS-ETF-FA.MS.EMU QU EOAD.
Jag börjar känna mig som en dyslektiker när jag scrollar i listan med mina värdepapper.