Hej, Jag har min sparande hos Avanza men vill börja investera på Nordnet för att köpa guld. Har tänkt dela 50% i de här två ETF-er:
Wisdomtree Physical Gold
Xetra Gold 4GLD
I artikeln Ombalansering 2020 skrive Jan att "För att kunna få den låga belåningsräntan på Nordnet så tillåter de inte mer än 20 % i en enskild ETF. Det betyder att man behöver bryta upp gulddelen i två fonder. I varianten på Shareville har jag därför 15 % Xetra Gold (4GLD) och 10 % WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)".
Kan någon förklara detta för mig?
Vad är belåningsräntan?
Det menar att om jar har bara 2 ETF-er i knoton (50% i varje) kommer jag inte få den låga belåningsräntan? Hur mycket blir det då? Någon länk till informationen i nordet kanske finns?
Jag som lägger min RT-portfölj i Nordnet använder mig av deras belåning, vilket innebär att av den totala portföljen så får inte en ETF vara mer än 20% av det totala värdet, och med tanke på att man vill ha 25% guld i RT-portföljen så har Jan (och jag för den delen) köpt 2st olika Guld ETF (de ni skriver om 4GLD, GZUR) då det väger 15% respektive 10%.
I och med att ni vill ha Guld delen hos Nordnet så kommer ni inte kunna ta del av den låga belåningen då ni kommer ha 100% i 1st ETF eller 50% vardera i 2st ETF.
Så i ert fall så skulle jag rekommendera att se på länken till Avanza och använda belåningen där om ni önskar att använda belåning av portföljen.
Alternativ 2 är att ha hela RT-portföljen hos Nordnet och således kunna belåna hela portföljen.