Nordnets aktielåneprogram ”halvsvenska” aktier

Hur ser det ut med Nordnets kapitalförsäkring när det gäller ”halvsvenska” aktier typ Nordea och Pfizer? Får man ränta även på dem eller gäller det bara aktier som är ”helsvenska”? Någon med erfarenhet av detta?

Oklart. Borde väl inte vara så?

Hej Sämi!

Oj, råkade svara först utan att jag såg titeln, så här är en redigerad version.

Aktielåneprogrammet ska absolut täcka andra aktier också en "helsvenska", det beror på efterfrågan från blankare.

Har du personlig erfarenhet av det, Robin?

Hej Sämi!

Tyvärr hade jag helt fel i mitt förra påstående, när jag grävde lite djupare om Aktielåneprogrammet så står det faktiskt att för tillfället så är det bara Svenska aktier som ligger under programmet.
Du får kanske höra av dig till dom och fråga då om “halvsvenska” ingår.

Tycker det inte vore något problem för dom att låna ut andra aktier också då det endast handlar om efterfrågan? Men det kommer nog så småningom!

Här kan du läsa lite om Aktielåneprogrammet!

Vem säger Pfizer är ”halvsvenska” bolag?? Pfizer har huvudkontor i New York.

Man menar nog bara att vissa utländska företag kan vara noterade på flera börser, som t.ex. Pfizer och Stora Enso vilka är noterade också på den svenska börsen och kan därför handlas i kronor.

Oftast är det fördelaktigt att välja det svensknoterade alternativet för att slippa valutaväxlingsavgiften vid köp/sälj och utdelningar. Och trots att de utländska bolagen är noterade i Sverige ska man helst ha också dem i KF på grund av källskatten.