Jag funderar på Nordnets aktielåneprogram. Är det någon som använder detta och som vill dela med sig av erfarenheter? Aktierna måste ju dessutom ligga på ett KF. Kan en få 0,5-1% extra i avkastning per år så ser jag ingen anledning till att ha kvar mina svenska aktiern i ett ISK. Samtidigt känns det som att det borde finnas en risk inbakad i detta - trots att nordnet menar på att det i princip inte finns någon.
Tacksam för svar från någon som har lite bättre koll:)
Nordnets aktielåneprogram tycker jag är en väldigt smart innovation inom sparande.
Eftersom dina aktier ligger i en KF så äger du egentligen inte aktierna, utan istället så står försäkringsbolaget Nordnet på aktierna. Eftersom dom är aktierna så kan dom även låna ut dessa med ditt medgivande (som du ger automatiskt om du inte optar ur det på hemsidan) till institut och fonder som vill t.ex blanka något eller för att bygga finansiella instrument där man behöver aktier i underliggande värde.
Detta har gjorts jättelänge mellan olika fonder och institut, där du som privatperson inte har kunnat vara med eftersom det handlar om stora mängder aktier. Men nu har Nordnet kommit på ett sätt att låta alla vara med.
När dina aktier lånas ut via programet så kommer du ha alla rättigheter kvar.
Däremot om du vill vara aktieägare med rösträtt så kan du inte ha aktierna i en KF då Nordnet står som ägare, då passar ett ISK bättre.
Detta är vad jag vet, men enligt Nordnets VD finns det inga risker.
Tack för utförlig förklaring Robin! Så som jag förstår det så finns det endast eventuella nackdelar med att en har aktierna på ett KF istället för ett ISK. Det låter fotfarande för bra för att vara sant men…
Nu har det gått ett år sedan införandet av aktielåneprogrammet - dags att öppna tråden igen. Hur höga ränteutbetalningar har ni fått på ett ungefär procentuellt sett i er kapitalförsäkring?