Nordnets nya avgift i Norge ger dyrare indexfonder?

Hej,

Jag har nyss läst i nyhetsflödet i Pensioner & Förmåner att Nordnet inför en sk plattformsavgift i Norge från den 1 september som gör att det blir dyrare att ha indexfonder. Vad jag förstår håller de på att se över om de ska införa liknande modell i Sverige. Vet ni något om detta och vad det eventuellt kan komma att innebära för oss småsparare om det införs i Sverige?

Tusen tack för alla era tips och råd!

Hej Erica!

Har inte själv hört något om att detta ska införas i Sverige, däremot om Nordnet skulle införa det och ingen annan av aktörerna gör det samtidigt så lär dom tyvärr tappa väldigt mycket av sina småspararkunder. Väldigt lätt att byta bank nu så varför inte göra det om ett sådant nytt villkor kommer in.

Vad innebär plattformsavgift rent konkret? Påverkar det även aktieinnehav?

Det är som hos Savr. De tar en liten fast plattformsavgift (0,09%) av varje fond i stället för provisionen (som brukar vara hälften av fondavgiften) och hela provisionen betalas tillbaks till kunden. På så sätt blir de dyra aktiva fonderna billigare. Men de flesta billiga indexfonderna blir dyrare eftersom plattformsavgiften är högre än provisionen som betalas tillbaks.

Det gäller endast fonder. Det har ingen påverkan aktier.

Skillnaden mot savr är att Nordnets plattformavgift blir bra mycket dyrare

https://blogg.nordnet.no/ny-prismodell-for-fond/

Verdi fondsportefølje
Aksjefond
Rentefond

0 – 500 000 kr
0,30 %
0,15 %

500 000 – 5 mill kr
0,25 %
0,15 %

5 – 10 mill kr
0,25 %
0,05 %

Over 10 mill kr
0,15 %
0,05 %

Ska jag flytta från Nordnet till avanza? Har i princip bara indexfonder förutom amf småbolag

Kontakta nyligen deras kundtjänst. De säger att detta inte är korrekt och de ska enbart redovisa alla kostnader precis som avanza