Norska Fonder i Globale Barneporteføljen

Hei,

Jeg følger Rikatillsammans men bor i Norge. Jeg har prøvd, etter beste evne, å sette sammen en tilsvarende “Global Barnportefølje” med norske fonder i stedet for Svenske. Dette for å få eksponering i NOK (vs. SEK) samt at ikke alle svenske fonder er tilgjengelige på Nordnet fra Norge.

Er det noen som evt. har en Norsk versjon av Globale Barnporterføljen de kan dele, alternativt gi en kommentar på min porterfølje?

Type ::: Navn ::: Forvaltningshonorar

Global Indeks: DNB Global Indeks A (0,22%)

Emerging Markets: DNB Global Emerging Markets Indeks A (0,4%)

Norge Indeks: Nordnet Indeksfond Norge (0%)

Rentefond 1: KLP Statsobligasjon (0,1%)

Rentefond 2: DNB Obligasjon A (0,5%)

Øvrige Fonder 1: DNB Teknologi A (1,5%)

Øvrige Fonder 2: Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%)

Guld: Xetra-Gold

Hvis noen har noen bedre forslag så setter jeg veldig stor pris på all input!

På forhånd takk for hjelpen!

Hej Niclas!

Ser inget fel med fonderna du har valt, däremot så vet jag inte hur din fördelning på dessa fonder ser ut?
Återkom gärna med fördelningen så kan jag ge input på det också!

Tusen takk for svar, Robin! Jeg har lagt til fordeling etter hvert fond;

Global Indeks: DNB Global Indeks A (0,22%) - 50%

Emerging Markets: DNB Global Emerging Markets Indeks A (0,4%) - 10%

Norge Indeks: Nordnet Indeksfond Norge (0%) - 5%

Rentefond 1: KLP Statsobligasjon (0,1%) - 5%

Rentefond 2: DNB Obligasjon A (0,5%) - 5%

Øvrige Fonder 1: DNB Teknologi A (1,5%) - 10%

Øvrige Fonder 2: Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%) - 5%

Guld: Xetra-Gold - 10%

Jeg vurderer å redusere DNB Teknologi med -5% å i stedet legge til KLP AksjeGlobal Mer Sammfunnsansvar med +5%

I en portfölj liknande “Globala Barnportföljen” så hade jag inte lagt mer än 10% samanlagt av räntor och guld. Men för att få ihop det i din portfölj så kanske du får ha 5% i Guld och 5% i vardera av räntefonderna.

Gillar inte riktigt DNB Teknologi om jag får välja själv, hade istället valt “TIN Ny Teknik” om det går att köpa den för dig? Eller om du vill ha en mer global teknikfond så hade jag valt “Avanza World Tech by TIN”.

Hade eventuellt försökt höja delen Norge i din portfölj för att ha en “homebias”, så kanske iaf ska ha 15% i Norge?

Hei Robin, å tusen takk for raskt svar! Jeg har lagt til fordeling etter hvert fond nedenfor. Jeg vurderer også å redusere DNB Teknologi med -5% å heller legge til KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar med +5%

Type ::: Navn ::: Forvaltningshonorar ::: Fordeling

Global Indeks: DNB Global Indeks A (0,22%) - 50%

Emerging Markets: DNB Global Emerging Markets Indeks A (0,4%) - 10%

Norge Indeks: Nordnet Indeksfond Norge (0%) - 5%

Rentefond 1: KLP Statsobligasjon (0,1%) - 5%

Rentefond 2: DNB Obligasjon A (0,5%) - 5%

Øvrige Fonder 1: DNB Teknologi A (1,5%) - 10%

Øvrige Fonder 2: Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%) - 5%

Guld: Xetra-Gold - 10%

I samme sleng tenkte jeg også sette opp Mellomrisk porteføljen (50 aksjer / 40 Renter / 10 gull), men jeg er litt mer usikker på forskjellen mellom de ulike rentefondene. Jeg leser fra “Ombalansering 2020” innlegget at man skal mixe lange, korte, SE (NO) og Globale rentefonder. Pt., har jeg satt opp følgende fordeling i rentefondene, men jeg er usikker på om mye er dobbelt, dvs., at jeg kan forenkle beholdningen?

KLP Statsobligasjon - 10%

DNB Obligasjon A - 5%

Spiltan Høgrentefond - 5%

KLP Obligasjon 1 år - 15%

KLP Obligasjon 5 år - 5%