Rensar i portföljen

Håller på att rensa i min portfölj. Investerar idag både på handelsbanken, ca 60% och ca 40% på Nordnet. Efter att ha varit lite dubbelexponerad så kommer jag nu att ha Dnb global indeks, Handelsbanken Sverige index och Länsförsäkringar tillväxtmarknad på Handelsbanken. På Nordnet vet jag inte riktigt. Har nu både global och Sverige index, dessa ska säljas för att jag har de redan på handelsbanken. Har även spiltan aktiefond investmentbolag. Hur ska jag lägga upp innehållet på Nordnet tycker ni?

Hälsn Mathias

Jag hade flyttar alla fonder till en bank genom en värdepappersflytt (fonden måste finnas hos båda bankerna.). Då blir det lättare att få en bra översikt och ombalansera innehavet.

På tråden om bästa fonderna 2026 finns ett segment om förslag per bank. För Nordnet är följande förslag för aktieportefölj:

Tänker att det är ett bra utgångsläge :slight_smile:

1 gillning

Ja det är väl det upplägget jag tänker mig på Handelsbanken!

Om jag vill ha kvar Nordnet, med ca 40% av kapitalet, hur ska jag lägga upp det utan att bli dubbelexponerad?

Bara ren nyfikenhet. Varför hos HB? Är det för bolån?

Jag har aktivt valt att inte ha mitt sparande hos en bolånebank eftersom jag vill kunna byta bolånebank utan uppehåll i mitt nysparande.

Ja det är väl mest för bolånet. Har även mitt AB där. Tänker kanske att gradvis öka på Nordnet.

1 gillning

Jag har en liten struntsumma på min bolånebank för att uppfylla deras villkor för “guldkund” och bättre bolåneränta.
Jag speglar mina exponeringar, du kan se det som en stor portfölj och det är ju inget fel i att vara dubbelexponerad så länge det är med samma helhetstänk. Det som kan leda till övervik/dubbelexponering är ju om du lägger till en USA fond eller en Techfond på nån av plattformarna, men då blir det me att du ökar din exponering mot en sektor/region utanför din helhetsportfölj.
Mitt förslag är att du har samma fonder på båda i samma %. Då är det enkelt gjort att balansera om dem 1ggr per år. Slå ihop det till en helhet och balansera efter total % av portföljen som råkar befinna sig på respektive plattform. Det underlättar ju extremt med balanseringen om du slipper föra över pengar från HB till Nordnet eller vise versa för att du har olika delar av portföljen på olika ställen.

Dvs
Nordnet innehavet: 70/20/10 mellan Global/SE/Emerging
HB innehavet: 70/20/10 mellan Global/SE/Emerging

Se det som en helhet och sätt upp det på ett sätt som förenklar din hantering av det sedan.

2 gillningar

Personligen har jag lagt upp det så att jag har alla mina breda fonder på Swedbank som bas och sedan har jag byggt upp en utdelningsportfölj på Avanza.

Handelsbanken Sverige index känns onödigt dyr (0,73%)? På SHB finns numera Plus alla bolag Sverige index (0,22%) samt SEB Sverige indexnära (0,25%).

Inget fel på att ha en globalfond på två olika banker – det diversifierar motpartsrisken om inte annat.

Personligen kör jag DNB Global Index på allt. ser inte vits med att ha något annat som ökar min risk.

Nja, 0,27% ligger Handelsbanken sverige index på!

Om du syftar på Handelsbanken Sverige 100 index criteria så ja. Trodde du syftade på den breda Sverigefonden, Handelsbanken Sverige index criteria.