Håller på att rensa i min portfölj. Investerar idag både på handelsbanken, ca 60% och ca 40% på Nordnet. Efter att ha varit lite dubbelexponerad så kommer jag nu att ha Dnb global indeks, Handelsbanken Sverige index och Länsförsäkringar tillväxtmarknad på Handelsbanken. På Nordnet vet jag inte riktigt. Har nu både global och Sverige index, dessa ska säljas för att jag har de redan på handelsbanken. Har även spiltan aktiefond investmentbolag. Hur ska jag lägga upp innehållet på Nordnet tycker ni?
Jag hade flyttar alla fonder till en bank genom en värdepappersflytt (fonden måste finnas hos båda bankerna.). Då blir det lättare att få en bra översikt och ombalansera innehavet.
Jag har en liten struntsumma på min bolånebank för att uppfylla deras villkor för “guldkund” och bättre bolåneränta.
Jag speglar mina exponeringar, du kan se det som en stor portfölj och det är ju inget fel i att vara dubbelexponerad så länge det är med samma helhetstänk. Det som kan leda till övervik/dubbelexponering är ju om du lägger till en USA fond eller en Techfond på nån av plattformarna, men då blir det me att du ökar din exponering mot en sektor/region utanför din helhetsportfölj.
Mitt förslag är att du har samma fonder på båda i samma %. Då är det enkelt gjort att balansera om dem 1ggr per år. Slå ihop det till en helhet och balansera efter total % av portföljen som råkar befinna sig på respektive plattform. Det underlättar ju extremt med balanseringen om du slipper föra över pengar från HB till Nordnet eller vise versa för att du har olika delar av portföljen på olika ställen.
Dvs
Nordnet innehavet: 70/20/10 mellan Global/SE/Emerging
HB innehavet: 70/20/10 mellan Global/SE/Emerging
Se det som en helhet och sätt upp det på ett sätt som förenklar din hantering av det sedan.
Personligen har jag lagt upp det så att jag har alla mina breda fonder på Swedbank som bas och sedan har jag byggt upp en utdelningsportfölj på Avanza.