Norskt sparkonto för svensk?

Norska kronan är idag värd 0.94 mot den svenska, historiskt lågt och jag skulle gärna gambla på att den inte blir mycket lägre.
Samtidigt är norska räntor högre och exempelvis DNB erbjuder 4.7% på sitt 3-månaders konto. Betydligt bättre än de bästa svenska motsvarigheterna och då är det ändå en storbank.

Är det någon som vet om det finns något någorlunda smidigt sätt för en svensk att ha sparkonto med norsk ränta i norsk valuta?

1 gillning

Flera svenska banker kan nog erbjuda valutakonto i NOK, men räntan lär inte vara superbra.

Om du vill spekulera i starkare NOK och exponeras mot lite carry under tiden så kan ju annars en kort norsk räntefond ge samma exponering som ett sparkonto utan att du behöver skaffa en norsk bank.

Men, valutaspekulation är inte lätt att tjäna pengar på. Inte alls lika lätt som på en bred global indexfond.

Tack, inte helt lätt att hitta en kort norsk räntefond heller men intressant idé.

Tanken är inte att det skulle vara någon särskilt ambitiös valutaspekulation, mer ett sätt att få bättre ränta på en del av mellanhinken med valutakursen som “krydda”.

I Ryssland är väl räntan över 20%?
I Turkiet var den väl ännu högre tidigare iaf…

Revolut får väl bra. Ingen insättningsgaranti kanske?

Absolut, men sådana genomkorrupta icketransparenta länder blir lite för mycket “krydda” för mig.

Bra idé, ska undersökas!
Revolut har Lettisk insättningsgaranti tror jag.

Om du är intresserad av aktier så finns det lite gott o blandat i norge

Min personliga favorit är hauto som gått +22%/år för mig (med utdelning inräknat) och går lätt att köpa på avanza

Hauto och andra fraktaktier kan lätt gå till 0 om utdelning slutar så tänk på det om du går denna vägen.