Spara och placera i Norge

Som överskriften lyder, har ni erfarenhet av att spara och investera i norsk bank? Ev fördelar och nackdelar?
Jag har ett norskt konto och bank som jag måste behålla, så tänkte om det kan vara några fördelar med att också investera där.

Tack på förhand.

Vet ej angående investeringar i norge, men du kan fortfarande spara i en kapitalförsäkring i sverige, vad jag vet.

1 gillning

Tack!
Jag bor i Sverige och sparar i fonder här, tänkte om det kunde finnas fördelar med att också spara i Norge när jag ändå har ett konto där.

Jobbar du i Norge kan det ju vara bra att ha en buffert där, kan jag tycka, för att minska valutaskillnaden mellan SEK och NOK, samt att undvika potentiellt krångel vid oförutsägbara utgifter/situationer. Annars tror jag inte att det behövs. :slightly_smiling_face:

Inte för att jag tänker öppna konto i Norge, men intressant nog så ligger sparkonton lite högre, så det är ju en fördel

Nordea upp till 0.8%-enheter högre på fastränte

Bank norweigan 0.45%-enheter högre

Handelsbanken, svårjämfört men 4.75% obundet med 100k minsta

Men det finns ju ingen gratislunch, NOK har ju varit lite svag sedan slutet av 00-talet relativt SEK så det är ju denna risk man får betalt för.

Sent svar men Norska billiga globalfonder från ex DNB och Storebrand är minst lika bra som de i Sverige. Jag föredrar dem framför de Svenska alternativen.

Jag har börjat diversifiera in mig i indexfonden Nordnet Norge för att Norge påverkas mycket av råvaran olja. Det var ex bra under oroliga 2022 när råvaror gick bra.

Stängs Suez kanalen av p g a krig ed då kommer oljepriset stiga och priserna öka på varor som måste transporteras runt afrika.

Man kanske inte ska ha hela sitt sparande placerat i Norska aktiemarknaden eller i norska obligationer, men det gäller alla enskilda länder. Men att ha en mindre home bias eller en mindre diversifiering i Norska marknaden är helt ok.

Jag bor i Norge. Tveksam förutom möjligen att ha en liten extra buffert i NOK, som nämnts.
Jag ser inga fördelar med att spara i värdepapper i Norge, som ligger långt efter Sverige när det kommer till primärt kontotyper och beskattning.
Jag saknar verkligen ISK. Motsvarigheten ASK får man inte ha räntefonder eller andra tillgångsslag än rena aktiefonder på, och all aktiefondsavkastning som tas ut från konto beskattas på över 37%! Och avkastning på räntor runt 22%. Investeringskonto, typ motsvarande kapitalförsäkring, har samma hutlösa beskattning och har också restriktioner på tillgångsslag (t.ex. ETC). Så då behövs en tredje kontotyp av riktig dinosaurietyp som utlöser samma skattesats men på allt köp och sälj, även om du inte tar ut någa pengar från kontot, så glöm att ombalansera.

Det är som nämnts ett bra utbud på indexfonder här, för mig som gillar allvädersportfölj så är KLPs norska statsobligationsfonder en favorit.