Flytta sparpengar från Sparkonto + Avanza till Bank Norwegian Sparkonto

Hej,

För ca. 1 – 2 år sedan öppnade jag ett Sparkonto+ hos Avanza (via Nordax). Senaste tiden har de börjat trappa ner räntan successiv med 5 punkter. Jag tror jag började med 0,8% räntan men är nog snart nere på 0,3%. Kort sagt så har jag blivit trött på det och behöver göra en förändring. Pengarna på konto är till för en större bostad/hus eller i fall börsen bestämmer sig för att sjuka mycket, så tänkte jag snabbt kunna satsa. Jag vill alltså inte binda pengarna långsiktigt.

Jag har nu kollat efter alternativa sparformer och landat hos Bank Norwegian eftersom jag redan har ett kreditkort där. Jag är dock osäker på hur säkert mina pengar är på ett sparkonto hos dem. Jag läste på och Bank Norwegian omfattas av Bankenes Sikringsfond i Norge dvs. 2 MNOK. Vidare så tycker jag att det var lite konstigt att man inte har en vanlig clearing + kontonummer och att de istället kör med Plusgiro + OCR för inbetalningar. Jag har flyttat lite småsummor fram och tillbaka och det verkar fungera.

Har någon av er erfarenheter med ett sparkonto hos Norwegian eller annars kan tipsa om en bra alternativlösning? Jag vill bara ha mina pengar säkert placerat någonstans till en ”hyfsad” ränta och vill snabbt kunna reagera i fall en möjlighet dyker upp dvs. rätt hus eller börskrasch. Tack på förhand.

Jag hade ett konto där tidigare och tycker allt fungerade fint. Lösningen plusgiro och OCR är rätt vanligt. Har samma lösning på MedMera bank jag använder nu.

2 gillningar

Har ingen erfarenhet av Bank Norwegian, men använt ett tiotal olika nischbanker genom åren.
Kan inte påstå att någon varit bättre eller sämre än någon annan.

Kika in här:

1 gillning

Jag har använt Norwegian tidigare. Har inget ont att säga och dina pengar är lika säkra som med insättningsgarantin så länge du inte överskrider det nämnda beloppet.

1 gillning

Hej,

Jag såg denna tråd nu som ny medlem, jag har (som du hade) mitt buffertsparande på Sparkonto+ Collector hos Avanza. Jag börjar nu också snegla på att byta till ett sparkonto, såklart med insättningsgaranti och utan bindningstid, men med en lite högre ränta.
Jag har kollat runt lite och hittat Northmill bank som erbjuder 0,92% i ränta med insättningsgaranti och utan bindningstid. Är det någon av er som har erfarenhet om det kontot eller banken? Eller har tips på vad man om det är något mer man bör tänka på?

Med vänlig hälsning, AddeMan

1 gillning

I skrivande stund har SevenDay bank bästa räntan…