Ja, det är en klar faktor, men det är många som har bevisat att det faktiskt går att ha en elbil även om man inte har en laddare hemma idag. Krångligare, ja, men definitivt genomförbart om man orkar lägga ned lite tanke bakom det. Många affärer och liknande har 11-kw laddare installerade för gratis tankning medans man handlar och så. Om man handlar där i 2h så får man 14-15 mils körning (självklart beroende på hur effektiv bilen är och hur man kör den.). Lidl har ett gäng affärer i vårt avlånga land där de har gratis 50-kw laddare installerade som man får nyttja medans man handlar.
Om man köper en Tesla så tvekar jag på att det är någonstans i Sverige man inte kan bo utan att klara sig idag och Tesla bygger ut sitt laddnätverk i hela världen i en ganska otrolig takt och många andra leverantörer bygger ut sitt nätverk nu med.
Spekulation, javisst är det det. Men jag tror att det är så det kommer bli. Min tro är att vi befinner oss strax efter där Nokias VD skrattade åt Apple och sa att ingen vill ha en telefon utan tangentbord på tidsskalan för elbilars försäljning.
Verkningsgraden på Ottomotorer har självklart gått en enorm utveckling och där kommer elbilar, mest via batterierna och den tekniken (tror jag) att utvecklas jättemycket de närmsta 10 åren. Men min spekulation är att efterfrågan kommer överstiga tillgången till den grad att elbilar kommer behålla sitt andrahandsvärde på ett helt annat sätt än bensin- och dieselbilar.
Ja, det är helt klart ett hinder, men det var inte det jag menade med begränsningen. Min tanke var snarast riktad till att det begränsar tillverkningstakten på elbilar. Efterfrågan på elbilar överstiger förmågan för produktion i dagsläget. Bara titta på Northvolt och de kontrakt på batteritillverkning som de har haft sedan de började bygga sin första fabrik.
Hyrbid utan funktion för att ladda är (enligt mig) en stor bluff. Självladdande är den bara till en väldigt liten del, när den fångar upp bromskraften och laddar batteriet med det. Att den laddar via motorn som driver bilen framåt tycker inte jag är definitionen av självladdande.
Det är inte heller i städerna som det är lättast att ha en elbil. Det är mycket lättare på landet där de flesta bor i hus och därmed mycket lättare kan ladda bilen hemma.
Det finns fortfarande ställen i Sverige där det kan vara svårt att ha en elbil, men de är försvinnande få. Det bevisar om inte annat de som faktiskt äger en elbil i norra delen av Sverige och faktiskt tycker det funkar ganska bra.
För mig handlar det mera om tiden än tanken.
Jag brukar vara i affären i kanske 15 minuter så om jag istället ska vara där i 2 timmar 2-3 gånger i veckan så tar det väldigt mycket tid.
Möjlighet att ladda hemma är ett absolut måste för mig innan jag börjar fundera på en elbil. (I nödfall skulle laddmöjlighet på jobbet med garanterad plats fungera.) Det spelar ingen roll om det totalt sett är billigare med elbil eftersom min vardag inte skulle fungera med elbil.
Eftersom tråden handlar om Jans förutsättningar blir det förstås annorlunda då han kan ordna laddning hemma. Den eventuella bristen på laddningsmöjligheter utanför hemmet måste ändå tas med i beräkningen. Jag vet inte om det ökade antalet laddstolpar motsvarar det ökande behovet.
Tja, alla är ju fria att tro vad de vill (och tur är väl det) men som jag skrev tidigare så är min tro att elbilsförsäljningen precis har börjat explodera och den utvecklingen kommer fortsätta. Med den begränsande faktorn att batterier är svåra att få fram i den takt de eftersöks.
30-40 år, möjligen entusiastfordon. Stora delar av Europa har ju redan gått ut med att de kommer förbjuda försäljningen av fossildrivna bilar från 2030-2035.
Med tanke på alla inlägg jag skriver nu så kanske jag ska ta tillfället i akt att skriva att jag inte tillhör miljöpartiet, väldigt långt därifrån faktiskt. Men jag är teknikintresserad och jag tycker mig se så stora fördelar med den nya tekniken och jag tror att den stora massan är på gång att se detta med. Sedan så tror jag att det är en enorm förbättring för miljön att köra elbil istället för fossilbil.
Om EU skulle bestämma att det ska gälla i hela EU så tror jag att Sverige kommer att lämna EU eftersom alltför många väljare inte kommer att finna sig i det. Det är bara att titta på en karta så inser man att förutsättningarna inte är lika i alla länder.
Vad jag vet så vill väl fortfarande både Vänsterpartiet och Sverigepremiär helst inte vara med i EU även om de kanske inte aktivt jobbar för att lämna just nu.
Vad Sverigedemokraterna tycker om fossila bränslen vet jag inte men de kommer nog att välja den väg som ger flest röster. I ganska många år till så vill nog de flesta ha kvar möjligheten att välja fossila bränslen om de vill.
Kanske svårt att skriva något vid det här laget som inte är sagt men vill säga att jag själv kör leasing på en Skoda och är supernöjd. Funkar perfekt för mig då jag föredrar att inte ha det på ”balansräkningen”.
Ett konkret tips är att kika på en försäkring som heter OKQ8 Backup. Kostar 75kr i månaden och ersätter 2 tillfällen per år upp till 3k. Specifikt vagnskada täcks vilket är perfekt vid leasing då du är helförsäkrad. Har nyttjat flera gånger så ligger ”plus” här. Vet faktiskt inte hur det går ihop matematiskt för dom.
Kan inte mycket om bilar, en självklarhet - men tänk på att det nya spännande med en ny cool bil verkligen försvinner helt efter ett tag. Det praktiska finns kvar.
Ett alternativ vore att du kör på din v70 lagad. Och köper en TILL bil…? Där du går all in på unna dig nåt riktigt kul! En familjebil blir kanske en tradeoff.
En sån typ av bil kan du ställa av höst/vinter kanske och den kommer möjligen behålla värdet något sånär då den inte kommer rulla oändligt många mil. För en sån här bil kan du ju sälja igen om du lessnar.
Har du räknat med skatt i din kalkyl? Ser det inte som en post. Att min v70 från 2007 har en skatt på 6000 om året + dyr försäkring är största skälet till att jag vill byta.
Värdelös tror inte jag heller att den blir, men det räcker ju med att värdeminskningen ökar med 10% per år så får det stora konsekvenser för TCO-kalkylen. T.ex så ökar i så fall månadskostnaden med 1250kr för en bil som kostar 150K. Det är mer än en tredjedel av hela min TCO idag.
Jag skulle bli förvånad om inte värdeminskningen snabbades på för ICE bilar redan de närmaste 1-3 åren med tanke på utvecklingen, men som tidigare konstaterats så är begagnatmarknaden för bilar inte alltid rationell så jag kanske får bli förvånad igen
Alldeles för lite fokus på hur dålig bilen är som transportmedel - även om man kan sminka grisen med elmotor så krävs det fortfarande enorma mängder energi för att förflytta den.
Jämför med de bästa humandrivna fordonen: Eta — Aerovelo (typ 144km/h på typ 400W effekt). Kunde lika gärna drivas av en liten el eller förbränningsmotor.
Nej jag menar inte att alla skall åka runt i äggskal men det visar ändå på en skala vad som är möjligt.
Rullar ungefär 5 miljoner personbilar på vägarna i Sverige idag.
I juni 2021 fanns det ungefär 163 000 laddhybrider och 77 000 rena elbilar.
Det säljs drygt 300 000 nya bilar totalt i Sverige/år. Den siffran är hyfsat stabil över tid. (i världen ca 80-90 miljoner/år)
Bilindustrin i stort kommer för lång tid framöver (av flera olika skäl) inte att kunna producera obegränsat med elbilar. Snarare tvärt om. Totala efterfrågan på elbilar i världen kommer ganska säkert att överstiga produktionskapaciteten för många år framöver.
Så oavsett vad man själv tror/tycker/vill/önskar kommer det alltså att finnas/behövas/rulla begagnade bensin/dieselbilar i många år framöver på de svenska vägarna. Därav att de också kommer att finnas en efterfrågan och ett 2:a handsvärde även på de bilarna. Sen kommer marknaden (tillgång-efterfrågan-tillgängliga alternativ) bestämma hur det 2:a handsvärdet ser ut i reda pengar för olika bilar.
Det här är ju jätteintressant. Det betyder ju att om vi förbjöd försäljning av nya ICE bilar idag så skulle det ändå ta 16 år att byta ut hela personbilsflottan.
Elbilsförsäljningen idag är så starkt växande för att man ännu så länge plockar lågt hängande frukt.
När den breda massan ska byta bil är det för många som bor i lägenhet utan egen möjlighet till laddning. Många saknar även förmågan och/eller viljan att lägga de pengar som krävs vid inköp.
Detta kommer naturligt att bromsa försäljningen av elbilar till slut. Sedan kanske det tar fart igen men det behövs lägre inköpspriser och bättre laddnings-lösningar.
Så något snabbt slut för fossil-bilar tror jag, tyvärr, inte på.
Jag har ju en hybrid, som laddar sig själv medan den rullar (Lexus). Elbil funkar fint för city-folk, men kör man långt och i taskigt klimat som kräver att alla system fungerar hela tiden, jag då är det en annan femma. Elbil är stort i städerna söderöver där jag bott, men inte utanför.
Det må vara kontraintuitivt men elbilar är faktiskt populärast “på landet”! Specifikt just norrut också
Spekulation, javisst är det det. Men jag tror att det är så det kommer bli. Min tro är att vi befinner oss strax efter där Nokias VD skrattade åt Apple och sa att ingen vill ha en telefon utan tangentbord på tidsskalan för elbilars försäljning.
Tror det känslomässiga värdet/läxan av att ha en Porsche och glädjen eller insikterna som landar är värt pengarna om man har råd utan att det har för stor påverkan på din ekonomiska framtid.