Där är en ny dokumentär på Netflix “Så blir du rik” med Ramit Sethi som brukar nämnas här och i andra sammanhang.
Uppskattar om någon som tittar på den kan berätta om den är sevärd eller tar de kanske endast upp “självklara saker”?
Där är en ny dokumentär på Netflix “Så blir du rik” med Ramit Sethi som brukar nämnas här och i andra sammanhang.
Uppskattar om någon som tittar på den kan berätta om den är sevärd eller tar de kanske endast upp “självklara saker”?
Den hamnar på min watchlist ![]()
Yes, tänkte också se den. ![]()
Kollar just nu avsnitt 1 som består av att han intervjuar ett antal amerikanska par/singlar med gott om inkomster som ändå inte får ihop det varje månad.
Misstänker att han ska utveckla dem under 8 avsnitt så mot slutet blir det nog intressant när de lyckas.
Lite Lyxfällan the american way!
Också kollat lite.
Inte mycket nytt för oss som är insatta i hur hushållsekonomi fungerar.
Lyxfällan light skulle jag beskriva det som.
Väldigt besviken på första avsnittet. Ska ge andra en chans, men än så länge inget annat än Amerikaner med löjliga inkomster som inte kan hantera pengar.
Det blir inte bättre med de andra avsnitten
Har sett hälften, inte direkt några nyheter, och det är lite lyxfällan light, ja.
Men tycker ändå grundinställningen, att försöka hitta vägen till sitt egna rika liv är vettig (och resonerar ganska väl med vad jag tycker RT handlar om).
Kikade på första avsnittet igår och känner väl lite som tidigare talare - lite lyxfällan á la USA med undantaget att det inte var några direkt låginkomsttagare som deltog. Därutöver fick jag väl ungefär samma trötta känsla som när man läser de flesta privatekonomiska böcker nuförtiden. Det repeteras självklarheter och väldigt basala tips. Målgruppen är helt enkelt folk som har extremt dålig koll på sin privatekonomi och sparande/investerande. För övriga, typ majoriteten på detta forum, finns det nog föga nytt att lägga till kunskapsbasen. Kunde inte heller skaka av mig känslan av att hela serien är en enda stor PR-kampanj från Ramits sida i syfte att mjölka ur ännu mer pengar ur sin bok ”I will teach you to be rich” (som han lite diskret tycktes skicka med till deltagarna vid första träffen…).
Ramit Sethi blev förmögen på att skriva en bok om hur man blir förmögen. Ganska vanligt bland “financial internet personalities”, att deras framgång kom från att prata om framgång.
Visst, en del av hans råd och förslag är förnuftiga, men jag skulle inte se detta som ett sätt att bli förmögen.
“Make me rich and I’ll teach you how to get rich” - Some broke guy
Fullkomligt skit
Som en amerikanska variant av Lyxfällan för vissa par för andra par är det mer som Drömfällan (som oxå gått på Viaplay). Noterar att alla verkar ha mycket högre löner än i Sverige men gissar att det beror på att många amerikaner måste spara/betala själva för pension, dagisavgifter, sjukvårdsförsäkring, barnens universitetsstudier (kanske även till studier på lägre nivåer oxå), mediciner, inga ränteavdrag mm