Ramit Sethis regler för pengar

Jag gillar som bekant den amerikanske sparprofilen Ramit Sethi. I hans senaste nyhetsbrev skrev han om sina pengaregler. Jag gillar i princip alla. Således en återpublicering:

1. Don’t forget the phantom costs, the invisible costs, like expense ratios, taxes, maintenance, inflation.

2. If you’re thinking about buying a book (or a course or whatever it is), just buy it.

3. Stop asking $3 questions. Ask $30,000 questions instead.

4. It’s normal to make mistakes with your money.

5. Notice your language around money.

6. That magical first $1 matters.

7. Don’t take advice from losers!

8. Switch to the carnivore diet.

9. Pick an area of life where you have no budget at all — no upper limit on what you can spend.

10. Develop your own rules of thumb.

11. Know your numbers cold.

12. Once a year, everyone deserves to splurge on something they’ll remember a decade from now.

13. You can read all the newsletters and blogs and IG accounts you want. But until you take action to change your attitude and behavior, nothing will change in your life.

En kommentar till nummer 8 som Ramit själv skriver:

Switch to the carnivore diet. JK, this is BS. The real lesson here is to avoid gimmicks, fads, and silver bullets. Do the real work, consistently.

Någon som sticker ut för dig? Min favorit är nummer tre… :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Nummer 3 kliar lite i mig. Nej, det är inte hela världen för att tänka på varje tjuga. Men att någon gång om året, eller var femte år, eller framförallt om man aldrig gjort det förut: skrolla igenom en hel månad på ditt konto. Kolla vad där dras. Har du en HBO-prenumeration du inte använder? Hur längesedan var det du jämförde telefonabonnemang, elavtal, och försäkringsbolag?

För mig var det en ögonöppnare att inte bara göra en budget med ungefärliga antaganden utan verkligen lista allting. En tjuga på elavtal, en femtiolapp på abonnemang, någon hundring på försäkring och flera hundra på bolåneränta känns inte alltid så mycket enskilt men tar man några timmar och gör ett ryck blir det fort värt den nedlagda tiden.

Edit: länken verkar tyvärr inte funka från forumet utan endast om man öppnar den genom epost-meddelandet?

3 gillningar

Verkar vara ett rätt korkat råd. Säg att området är sportbilar. Varför skulle detta vara ett bra råd för en “sparprofil”?

Om man har råd med sportbilar och har det som intresse, varför inte? Ironin är att om det är exklusiva sportbilar lär man inte ens gå back på det. Har en kompis som gör så med exklusiva klockor.

För mig är det tex böcker, restaurangbesök och viss sorts teknikprylar.

1 gillning

… but not an infinite number of times. Learn!! :slight_smile:

1 gillning

Det kunde vi alla gissat rätt på utan hjälp. :slight_smile:

Jag gillar 10:an… och när jag är på dåligt humör även 7:an.

1 gillning

Mina dåliga investeringar får kosta hur mycket som helst.

3 gillningar

Haha, först när jag läste listan tänkte jag bara “vad är det här för något alfahane bs”, sen blev jag glad när jag läste vidare.

Förövrigt så är mina favoriter 3 och 9, båda är lite kontraintutiva men funkar, sen även lite utmanande för mig personligen.

2 gillningar

Den enda jag gillar på listan är nr 10.

1 gillning

Rekommenderar ljudboken, Ramit är en bra uppläsare. :relaxed: Dock kan man skippa vissa kapitel helt om t ex pension och kreditkort då det mesta är ämnat för amerikaner.

1 gillning