Ramit Sethi skickade nyligen ut det här. Håller vi med? Vad tänker du?
Top 6 financial red flags in a partner
They’re cheap. I can fix a lot of things, but I can’t fix cheap. You know a cheap person when you see them because they LOVE talking about cost. They fixate on how much things cost and they can’t believe how “ridiculous” it is that other people spend money on clothes/concerts/travel/anything.
Cheap people are oblivious to the fact that their cheapness affects people around them. For example, when I talk to cheap people on my podcast, they always admit that their friends/family have called them cheap (“though we’re not cheap…we’re just selective!!”). No, you’re cheap. Huge red flag. Bye.
They “have a money guy.” They want to delegate their money like they delegate their oil changes. The only problem is, their “money guy” Chet from Northwestern Mutual charges them 1% AUM, which means 28% of their lifetime returns will go to fund his BMW addiction, none of which he understands because he feels smart by paying someone else to handle it. Red flag.
They follow Robert Kiyosaki or Grant Cardone. This is self explanatory.
They say, “This market is too crazy. I’m going all cash.” One of my favorite types of comments in personal finance is when someone says, “Yeah, I know you shouldn’t time the market, but…” and then whatever they say after “but” is timing the market.
Do you know how many friends I’ve had who went all cash in 2009 and 2020? They lost hundreds of thousands of dollars, but worse, they’ll have sub-par lifetime returns because market timers almost never learn their lesson. Red flag.
They believe renting is throwing money away. I’m not even going to get into how dumb this belief is (are you “throwing money away” when you eat out at a restaurant?) because I’ve covered it a gazillion times before. The real red flag here is being condescending without even realizing you’re blindly following someone else’s idea of a Rich Life. Red flag.
They shut down when it comes to money. I don’t mind if someone has student loan debt. I don’t even mind CC debt (if there’s a reason and they have a plan to get out). But if someone shuts down when it comes to money—if they simply want to avoid money instead of engaging with it—that’s a problem.
You cannot trip and fall into a Rich Life. Nobody lives a Rich Life by accident. You have to actively talk about it, design it, and live it. So if you avoid talking about money, that’s a red flag.
Håller med om mycket!!
Det absolut sämsta man/vi kan göra är att ”sopa” pengar under mattan och låtsas att det inte finns, eller att det inte har någon betydelse i livet.
Tror också att det skapar mer klyftor i samhället när man inte kan se på pengar/rikedom mer svart på vitt, utan hela tiden gå och ”inte våga” berätta att man tjänar pengar, eller tvärtom, inte vågar berätta/inse att pengar är något man har svårt med.
Alla är duktiga/har lätt för olika saker i livet. Om man råkar vara ekonomisk kompetent så är det en lyx! Och om inte, så finns det 100 anledningar till att lära sig av dom som kan!
Nej, håller inte med. Den första tycker jag precis tvärtom, dvs att man snarare ska leta en partner som är “försiktig med pengar”. Det borgar för att man har en partner som är ekonomiskt medveten och inte läcker pengar som ett såll. Övriga punkter var bara konstiga. Har aldrig stött på någon som låter andra ta hand om deras ekonomi. Den där med hyra kan man ju lätt övertyga om annat genom att visa lite siffror så det känns inget som ngt stort problem. Den sista är nog den enda jag kan skriva under på är viktig.
Sammanfattningsvis: om jag hade jag skrivit en lista så hade det blivit helt andra punkter (förutom den sista). Det hade mest handlat om mentalitet och syn på pengar snarare än hur man tänker om att time:a marknaden
1-5 är väl inget problem med en partner i sig så länge man är någorlunda lika och kör enligt de principerna. Det blir väl bara ett problem om man tycker helt olika.
6an är såklart ett problem om båda undviker att prata pengar med varandra så blir det nog sällan mycket över och kanske inte ett rikt liv senare.
Hans rubrik borde vara ”Ramits 6 varningsflaggor hos en partner” för det är ju utifrån hans värderingar
Det är bra indikatorer på ekonomisk kunnighet. Men det är bara sista punkten som är viktig eftersom resten går att utveckla. Jag förstår inte riktigt vad listan har med en partner att göra?
En väldigt amerikansk lista, vilket nog är anledningen till en del ovan inte känner igen sig, även jag själv.
Gällande punkt 1 tycker jag man måste göra skillnad på snål och sparsam. Att hålla i pengarna på ett dumsnålt sätt, att aldrig unna sig själv eller någon i sin omgivning någonting är snålt. Att väga sina köp noga, men också förstå att man måste också unna sig själv ibland för att må bra är att vara sparsam i min värld. Man måste skrapa på ytan först.
Punkt 2-4 är främmande för mig.
Punkt 5 har jag läst folk här i forumet skriva, mer eller mindre, och jag förstår tankegången, men det är långt ifrån ett alternativ för många.
Punkt 6 är en röd flagga på sätt och vis, men jag vet inte om jag delar varför den är det med författaren. Att prata om pengar är lätt när man har dem. När man lever lön till lön med bidragshjälp är pengar något man har för att klara vardagen. Att investera eller spara till något stort finns inte i ens sinnesfär.
Det är en långt mer komplex sak än vad listskaparen ger sken av.
Alla punkter är för simpla i sin utformning egentligen. (Gissar jag).
Jag vill ogärna vara tillsammans med någon som är snål men slösaktig är värre, för mig.
Däremot tycker jag att det är en varningssignal om någon hela tiden måste påpeka hur dyrt något är, det tycker jag är jobbigt.
Min hustru har lite såna tendenser men hennes bra egenskaper väger tydligt över så jag kan leva med det. Hon kan högt säga typ “herregud” om hon ser att t.ex. ett par skor kostar väldigt mycket. Förut tyckte jag att det var pinsamt men jag har lärt mig att strunta i det, skäms inte hon för att göra så så behöver inte jag bry mig.
Håller med, det är mera en regel än ett undantag här att tycka att hyra, om man pratar bostad, är att kasta bort pengarna.
Jag förstår tanken om man ser bostaden som en investering men för mig är bostaden först och främst ett ställe att bo på och då är det skönt att hyra, tycker jag.
Tror alla köpa saker som kostar så lite som möjligt.
Tycker väl inte så mycket om listan i stort, men det ligger kanske något i det. Den första punkten köper jag dock inte. Finns inget värre än människor som slänger pengar utan att fundera, jämföra, etc. Det är sexigt att göra allt för att minska på månadskostnaden.
Kanske inte fel att göra vid en möjlig prutningssituation. Exemplet med skorna var från en butik i en stor kedja där personalen är anställd och absolut inte har möjlighet att gå med på att kunderna försöker pruta.
Jag uppfattar det i texten mer som en bankkontakt som man låter göra alla investeringar åt en, men din beskrivning är ju klart mer nyanserad som är lättare att relatera till.
Första punkten handlar tex inte bara om huruvida personen är ovanligt sparsam. Utan om den är såpass besatt av kostnad och hur slösaktiga andra “vanliga” är att det blir ett konstant samtalsämne. Helt utan tanke på att man inte bara påtalar sin egen förträfflighet som supersparare utan också kontinuerligt indirekt beskyller sina “vanliga” kompisar för att va omoraliska slösare.
Snål är precis som rik ett ord som har en demokratiskt framröstad betydelse. Många glider iväg betydelsen väldigt långt från den allmänt menade betydelsen för att i sitt eget huvud slippa kännas vid att man är det. Det innebär inte att man slutat vara snål i allmänhetens ögon och därmed ordets mening. Har man många som säger det om en så är man det, om än i förnekelse. Och ju mer man bestrider det desto mer viftar man med den röda flaggan.
Att ha någon annan som sköter ens pengar eller helt stänga ner när pengar kommer på tal är också klara varningsflaggor för mig. Det betyder att personen har så litet ekonomiskt intresse och kunskap att alla ekonomiska och politiska diskussioner man kan vilja ha i ett förhållande blir fullständigt meningslösa.
Robert Kyosaki har jag ingen koll på vad han gör nu för tiden. Senast jag såg något var det av typen: They’re trying to keep hou poor-konspirationsteorier. Stor varningsfflagga.
Grant Cardone vet jag inte vem det är. Men att följa gurus över lag är varningstecken.
Tror nog att dessa är röda flaggor för väldigt många. Dock är samma flaggor gröna för en liten klick likasinnade. Så det viktiga är väl att man vet vilka flaggor man viftar med så man attraherar och avskräcker rätt människor.
Att någon försöker tajma marknaden så med alla sina pengar är iofs dumt. Men tyder ändå på ett intresse för börsen, världsmarknaden, mm. Ett intresse som går diskutera och kan leda till bättre beslut i framtiden. Så denna flaggan är inte så röd som det först låter.
Och att hyra är bortkastade pengar är ju nåt massor av folk slänger ur sig. Så att någon hört det tillräckligt många gånger för att tro det betyder inte att den måste tro det efter en genomgång av vilka tjänster man verkligen köper för hyran.