Tillägg till listan:
De kan inte skilja på kilopris/styckpris, nominell/effektiv ränta, genomsnitt/median etc.
Tillägg till listan:
De kan inte skilja på kilopris/styckpris, nominell/effektiv ränta, genomsnitt/median etc.
Jag tycker bara det är en massa fördomar. Jag vet ingen som är på det sättet hsn beskriver och då är jag uppvuxen i en mycket sparsam familj i Småland…
Man kan ju också se det som en varningslista till sig själv eller en vän. Jag är inte riktigt med på varför det behöver gälla endast partner.
Jag tror även att det är viktigt att skilja på de som har uppnått punkterna genom medvetna beslut och de som bara gjort precis som deras umgänge alltid har gjort, utan att reflektera speciellt mycket över varför. De senare kan mycket väl ändra åsikt om de träffar nån som kommer med ny infallsvinkel.
Borttaget.
Tuff publik här i forumet känner jag
Alla kände sig direkt träffade på punkt ett.
Varnar för att de lägger in för mycket reklam. Men, "Dumma människor" gjorde ett avsnitt om psykologiska aspekterna av snålhet 2021.
Den låter inte orimlig men jag känner att den inte har så stor relevans för just mig Röda ekonomiska flaggor mina eminenta ex haft:
-avbetalning is king
-“jag köper bilarna, hon köper maten”
-pengarna tar bara oförklarligt slut
-gaaaaamestop
Ibland (understatement) känns det som allehanda profiler slår knut på sig bara för att pumpa ut ännu (ett försök till) en intelligent nytänkande artikel även denna veckan. Det blir lite krystade försök att hålla sig relevant, som denna från Ramit. IMHO
Jag undrar lite vad han tror det ska bidra med. Att någon som läser listan, och checkar X boxar på partnern, sedan tänker ”Oj, jösses, jag måste genast göra slut”
They believe renting is throwing money away. I’m not even going to get into how dumb this belief is (are you “throwing money away” when you eat out at a restaurant?) because I’ve covered it a gazillion times before. The real red flag here is being condescending without even realizing you’re blindly following someone else’s idea of a Rich Life. Red flag.
Förstår inte liknelsen med att äta på restaurang och att bo i hyresrätt. Kan någon förklara?
Man betalar extra för lyxen att själv slippa göra saker, laga mat i restaurangfallet och underhålla en lägenhet/hus i hyresfallet.
Men, punkten kanske inte översätter sig så väl till den svenska bostadsmarknaden.
Jag tror att likheten är att om man hyr betalar man pengar utan att sedan ha något kvar och samma sak med att äta på restaurant.
När man äter ute kastar man inte bort sina pengar. Man köper tjänsten inhandla, tillaga, duka, servera, diska, städa lokalen, mm.
När man hyr kastar man inte bort sina pengar. Man betalar för tjänsten inköp, handpenning, lån och försäkring för fastigheten, underhåll, uppvärmning, vatten, städning/snöröjning/gräsklippning av ev gemensamma ytor, mm.
Den märkliga logiken hos många är att om den som tillhandahåller alla dessa tjänster tjänar pengar så betalar man för mycket och kastar bort sina pengar.
En del av idén grundar sig i kostnadsförnekelser som husägare gör när de redovisar sin boende kostnad.
Tex. Man betalar till sig själv. Vilket man kan säga om amorteringen, som ju är att man köper loss lite mer av huset varje månad. Men det är fortfarande pengar som ska ut.
Sen slår man inte ut underhållskostnader på slitagedelar som renoveringar av kök, badrum, värmesystem osv på deras livstid och lägger till som månadskostnad. Det ökar värdet på huset påstår man och därför räknas det som investering inte kostnad. Bara det det är pengar ut för boendet och man bor kvar i 15 år och nästa köpare struntar i om det är 15 eller 30 år för den tänker ändå renovera… För det höjer ju värdet på huset…
Räknar man med dessa kostnaderna som hyresvärdar också har så blir hyresrätter ganska billiga. Plus att man som hyresgäst inte har stora summor inlåsta i ett hus utan de kan va investerade i annat, man behöver inte låsa så stor summa till buffert för oförutsedda utgifter och har stort låneutrymme till annat om man skulle vilja.
Glöm inte Hyresvärdens vinstmarginal.
Den verkar vara ungefär 28% enligt en granskning av Hem och Hyra (Rapport: Så stor del av din hyra blir vinstpengar för hyresvärden - Hem & Hyra).
Det är bara bolag med offentliga årsredovisningar som undersökts och vinsterna varierar från minus tre procent till nära 60 procent.
Det går inte att generalisera på det här sättet, det beror ju så mycket på situation på bostadsmarknaden, lokal prisutveckling, mm. I vissa fall kan det bli billigare med ägt boende pga väldigt låga priser. I andra fall kan det bli mer prisvärt med ägt boende pga höga priser och bra prisutveckling. Är priser och prisutvecklingen hög så spelar renoveringskostnader inte så stor roll. Jfr om man köper för 1 miljon och säljer för 1,5 med att köpa för 8 miljoner och sälja för 12. Det är svårare att få samma vinster på aktiemarknaden utan den hävstång som lånen ger.
Precis det jag sa ju. Logiken att om någon annan tjänar pengar så är pengarna bortkastade.
Vart pengarna tar vägen har dock ingen inverkan på ens egen ekonomi. Man har fortfarande fått samma tjänster. Det man ska jämföra är timmarna man behöver jobba för att betala hyran mot timmarna man behöver jobba för att betala och underhålla huset själv. Och då ska renoveringskostnader ingå.
Och det jag inte inte ens tog upp i förra inlägget är hur många timmar man jobbar som obetald fastighetsskötare på sitt hus. Vilket villaägare inte heller räknar in som månadskostnad. Det räknar man som besparing av hantverkarkostnad. Men det är arbete man inte behövt göra utan huset, för det ingår i hyran.
Priserna varierar såklart. Poängen är att hyrespengar inte är bortkastade. Man får en hel massa tjänster för dem. Tjänster som nästan aldrig specifiseras och inkluderas lika på alternativen vid prisjämförelser.
Min poäng är att de KAN vara (delvis) bortkastade, men det går inte att generalisera. Ta de där svindyra nybyggda hyresrätterna i Sthlms innerstad. Är det bättre att hyra för 25000+ i månaden än att köpa? Man slipper ordna egen insats. Men lite är dessa pengar bortkastade i jämförelse med någon som har köpt en BR, främst eftersom hyreskostnaderna aldrig går ner (vilket kan hända med ägt boende tex genom att räntan sjunker) eller att man har något hämta hem när man flyttar.
Så generellt sett är bostadsmarknaden för heterogen för att man ska kunna jämföra hyres och ägt boende på det sättet. Allt handlar ju om vilka alternativ som står till buds.
Vad är kontroverserna kring Kiyosaki och Cardone? Är de BS-artists?
Vet ej, aldrig hört talas om dessa. Denna punkten prickade jag inte in