JO, man blir lycklig av pengar!

Jag sparkar väl in en öppen dörr här i forumet nu.

Det är kristallklart att man blir lycklig av pengar. Tror ni mig inte fråga en fattig. :man_shrugging:

Jag känner att mina pengar bidrar till ett lugn och harmoni i mitt liv där den tidigare associationen med pengar eller rättare sagt bristen på pengar förknippades med något ångestfyllt och olustigt, en känsla av hopplöshet och djup leda.

Jag kommer aldrig glömma cykelturen till stranden i 7:e klass och jag var den enda som hade en rostig BMX utan växlar köpt för 50 kr. :see_no_evil:

Det tog ju 1000 år för mig att cykla och jag var där sist av alla och hann knappt bada innan det var slut och läraren tyckte så jävla synd om mig så hon körde mig hem och sa till mina föräldrar att “ni får köpa en vettig cykel till er son.” Jag skämdes så…

Om det bara tog slut med det där cykelutflykten men när man dessutom hela högstadiet fick ärva kläder (billigt och bra)och såg ut som ett jävla miffo i sina förstora kläder.

Alltså förlusten i coolhetskapital(som är så viktigt på högstadiet.) var så förödande. I coolhetskapital var jag bankrutt från början. :fearful:

Jag var HELT OSYNLIG på högstadiet. Det var som om man inte fanns.

Det finns grader i helvetet och detta var inget jag dog utav men känslan var värst. Man känner sig mindre värd. Så kände jag iaf. :neutral_face:

När man har pengar är det mycket lättare skänka pengar till välgörenhet. Jag köper helt klart att någon som har svårt betala hyran inte kan skänka pengar till välgörenhet. Därför önskar jag att fler människor blev rika.

Det känns fantastiskt kunna vara med i Unicef, flickafadder och operation smile utan att det svider i snåltarmen. :slight_smile:

Jag sover gott numera. Jag har tillräckligt på bankkontot med insättningsgaranti för att kunna sova gott. Vad som än händer på marknaden.(?)

Pengar är ett mått på frihet. Alla vill ha frihet. Har du mer pengar har du mer frihet. En matematik tom jag förstår.

För övrigt känns det som man har en superhjälteidentitet när man är rik och vill hålla tyst om det. :smiley:

Jag är den som tar vara på kollegornas tomma pantburkar, pantburkarna gör inte mycket för min förmögenhet. Det gör jag helt enkelt för folk inte ska misstänka att jag är rik. Jag är Bruce Wayne och Batman!

IRL är jag Bruce Wayne(om han samlade burkar) och här på Forumet vilket är min enda sociala medier kanal där jag kan vara mitt rika jag, om än anonym är jag Batman! :bat:

Erkänn! Alla vill känna sig som Batman! :sunglasses:

18 gillningar

…eller så är du Burk-Curt. :wink: En till ytan fattig burksamlare från Skellefteå som efter hans bortgång visade sig vara god för 12 miljoner kronor.

8 gillningar

Säg det till Steve Jobs. Han var god för miljarder, men dog ändå i bukspottkörtelcancer. Hellre fattig och frisk, än rik och sjuk. Men pengar är som sagt aldrig fel :wink:

…Heller rik och sjuk, än fattig och sjuk…har du inte lyssnat på Jan? :slight_smile:

2 gillningar

Hellre fattig och frisk? Blir man sjuk av pengar? :wink:

Burk Kurt och Steve Jobs är två riktigt dåliga exempel. En som gick på det extrema sparandet och den andra som trodde att han kunde äta sig frisk från Bukspottkörtelcancer.

Vad hände med Burk-Kurts förmögenhet när han dog? Gick det till allmänna arvsfonden eller nåt?

Det är ju det som är poängen. Att mina kollegor ska tro jag är som Burk-Kurt :joy::joy:

(Jag vill absolut inte folk ska veta jag har pengar. Spoileralert, jag heter inte Kalle Anka. :wink:)

3 gillningar

Den gick till hans kusin. Kusinens historia är för övrigt underbar:

Under en period spekulerade Curt i att panten skulle höjas. Han sparade burkarna hemma, tills hela huset var sprängfyllt.

Då kom beskedet. De hade blivit för gamla.

– Det knäckte nästan Curt. Jag vet inte hur många lass vi körde till skroten, säger kusinen.

1 gillning

bild

4 gillningar

Ja, det är inte för inte man får några möten med en rådgivare när man vinner drömvinsten på Lotto. Det är ju få människor som ligger på dödsbädden och ångrar att de hade för lite pengar :stuck_out_tongue: , utan snarare att de hade velat göra mer.

Stackars Kurt…

Fast vad skulle han med pengarna till om han inte spenderade en krona? Guldfeber in i döden…:pleading_face:

Åhh Burk-Curt❤️

Är själv från Skellefteå och det va en riktig profil i ”Schtaan”!

2 gillningar

Lund hade skyltmannen, Skellefteå hade Burk-Kurt.

Hade han köpt sig den bästa cancerbehandlingen som går att få för pengar så kanske han hade varit vid liv idag? Istället envisades han med att hålla på med skumma dieter. Som sagt: det gäller att lägga pengarna på det som är viktigt för en.

Man blir lyckligare av pengar, förmodligen eftersom fattigdom och ekonomisk stress gör en olycklig. Sen tycks det bara gälla till en viss gräns. Det finns gott om studier som indikerar att mer pengar gör en lyckligare fram tills dess att man har en del och sen spelar det mindre och mindre roll.

Högre lön ger större lycka upp till 50 000 kronor - DN.SE

Här är en av många artiklar som beskriver det. Sen tror jag personligen att den magiska gränsen kan skilja sig mycket beroende på vilket land man bor i och alla jag har hittat baseras på amerikanska siffror så man får nog ta den exakta gränsen med en nypa salt.

3 gillningar

Jag brukar säga att det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk, eftersom det är vad siffrorna säger. Du kan läsa en snabb genomgång här:

Professor: Rika lever längre | SvD

2 gillningar

“My boss always said: ‘Dress for the job you want, not the job you have’. So, Here I am. In a disciplinary meeting with management, dressed as Batman.”

8 gillningar

Fast det är bara sant om man läser undersökningar som fan läser bibeln och vinklar “lycka” till det som passar skribentens agenda. Sett till lycka i stunden verkar det stämma på ett ungefär, men sett till “nöjdhet med livet” verkar det inte finnas någon övre gräns.

(Har väl f ö också Jan&Caroline avhandlat i blogavsnitt?)

Ponera så där. Ge en missbrukare 100kr för en helg eller ge 10 miljoner. Vilket scenario tror du missbrukaren överlever?

I filmen “Just in time” ger protagonisten sin bäste vän massa “pengar” så han super ihjäl sig. :sweat:

1 gillning