JO, man blir lycklig av pengar!

Kanske så att pengar ger förutsättningar för lycka, snarare än lycka i sig. Att bara fokusera på pengar, snålhet/girighet, är ju en uppenbar fälla (vilket jag inte påstår att du gör, uppenbarligen). Balansen!

2 gillningar

Nä att äta havregrynsgröt 3 ggr om dagen för att spara pengar lockar mig inte. :expressionless:

Haha, förstår det. Jag föredrar en gång, på morgonen, med goda bär och lönnsirap!

1 gillning

Gröt kan ju varieras i oändlighet. Jag har på műsli och skivad banan! :yum: Gött med varm mat på morgonen!

3 gillningar

Som redan uppmärksammat här i tråden. Att vara fattig betyder inte att man är olycklig. Att ha pengar betyder inte att man är lycklig. Men med pengar är möjligheterna att vara lycklig bättre. Slipper stressen över pengar samt att man kanske har råd med de saker som gör en lyckliga.

5 gillningar

Det är lite intressant. Jag har varit ‘fattig’ stora delar av mitt liv (ett val att leva på mindre pengar för fokus på intressen) och nu när jag har pengar (ok lön och närmar mig en miljon i spar/fond) vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Vande mig av att köpa grejer väldigt tidigt och det känns liksom inte naturligt. Men det är så att säga ett lyxproblem, förstås. Är inte lyckligare nu, men det hade definitivt varit olyckligare om jag haft lika lite pengar som förr…

Får bli mer bär på gröten och gott vin på kvällen!

1 gillning

Då har du ju råd göra det du blir glad av. :slight_smile: Du har rätt i att man måste hitta en balans. :slight_smile:

1 gillning

Joakim Von Anka kanske ? :grinning:

4 gillningar

För mig representerar pengar möjlig val. Det ger då enkelt.

Mycket pengar många valmöjligheter, lite pengar lite valmöjligheter.

Slösar du bort dina valmöjligheter tidigt i livet, månaden eller annan möjlig tidsaspekt så lever du lång tid utan valmöjligheter och upplever då många situationer där du inte har möjlighet att välja.

Om du aldrig väljer så står du kvar på perongen när tåget går och i värsta fall dör med en massa outnyttjade valmöjligheter. Samma sak som att aldrig prova något nytt eller okänt.

Så att inte styra sin ekonomi är att inte styra sitt liv och att inte styra sitt liv är att låta andra styra ditt liv.

Lite pengar minskar möjligheten att styra ditt liv, mycket pengar ökar möjligheten. Lyckan ligger dock i förmågan att styra.

Filosofiskt jag vet, men detta är vad jag försöker förmedla till barn och ungdomar i min närhet.

10 gillningar

Som flera redan konstaterat; du blir inte lycklig av att ha pengar, men det underlättar att uppfylla flera steg behovs-trappan.

Det finns en hel del forskning om lycka. En teori som jag fastnat för är att lycka är en bieffekt av ”förändring i en riktning du upplever som meningsfull”. Det skulle förklara varför det är så svårt att sitta nöjd, när man har ett överflöd. Utan utveckling dör vi lite grand varje dag…

2 gillningar

Det är bara fattiga som blir lyckliga av pengar.

Självklart. För någon som aldrig haft pengaproblem spelar inte mer pengar någon roll.

Folk som upplevt svält njuter nog mera av mat än dom som alltid haft överflöd på mat.

1 gillning

När barnen var små hade vi en betydligt knappare ekonomi än idag. Våra semesterresor i Sverige var mycket tältade och ibland vandrarhem. Ändå upplevde jag det som vi var väldigt lyckliga.

Hade jag varit arbetslös eller långtidssjukskriven hade lyckonivån givetvis varit betydligt lägre.

Idag kan jag och min fru unna oss en hel del, men jag anser att lyckonivån i princip är densamma som tidigare. Men visst är det trevligt att kunna bo på hotell i stället för i tält…

Det är väl så att man måste komma upp till en viss miniminivå för att vara lycklig. Över den nivån mår man bättre, men man blir inte så jättemycket lyckligare.

2 gillningar

Det kan väl vara roligt tälta med sina barn? Kanske. Om man gör det rätt.

Få mig inte att prata om hur mycket jag hatar att vara ute. :laughing:

Min miniminivå är nog:

Slippa stressa/oroa mig för pengar.

Kunna njuta av god mat och dryck i gott sällskap.

Bada badkar och lyssna på opera, gärna i kombination med ovanstående. ^^

Vad behöver man mera? :slight_smile:

1 gillning

@Maximus Sätt en webcam på taket i badrummet och sänd era gruppaktiviteter live på TikTok. - Ni kommer att bli virala och få så många följare att ni alla i sällskapet kan börja leva på passiva inkomster.

Hm, jag har bott i ett par fattiga länder och rest i många ännu fattigare länder. Jag har träffat många lyckliga, genuina och generösa människor där - trots sin fattigdom. Så jag är kluven.

Pengar ger trygghet och frihet att välja, skulle jag säga. Det är något de glada fattiga inte får tyvärr.

Men att likställa pengar med lycka så borde vi vara sjukt lyckliga i lilla Sverige men det känns inte riktigt så.

Bhutan som ett fattigt tibetanskt land räknas som världens lyckligaste land och de mäter faktiskt befolkningens lycka … kanske en idé för oss :slight_smile:

2 gillningar

Kan bara hålla med dig.

Min känsla är de länder/kulturer där allt är en tävling som det finns minst lycka. Medans de kulturer/länder där man är nöjd med nuläget är mest lyckliga.

4 gillningar

Nej tack. Jag vill inte bli kändis. Lockar mig inte alls.

Kul tråd! Här är vår genomgång av en akademisk studie på ämnet:

Om inte pengar gör dig lycklig, då spenderar du dem nog fel…

1 gillning