Hej! Jag har nyligen startat ett månadssparande och tänkte höra åsikter om det
jag har tänkt att investera i tin teknik A och spiltan aktiefond investmentbolag. 50/50 mellan dessa två. Är jag rätt ute? Personligen tycker jag om de båda två.
Fonderna är det i sig inget fel på mer än möjligen tin teknik som har hög avgift. Jag skulle nog lägga till en billig global indexfond och lite guld för att sprida riskerna ytterligare. Typ avanza global och xetra gold.
Varför inte Swedbank Robur Ny Teknik A istället för Tin? Den är billigare, och går rätt lika. Jämför sig med samma index med.
Utvecklingen och innehaven som finns just nu i Swedbank Robur Ny Teknik har väl egentligen skapats av dom som just nu sitter och förvaltar TIN Ny Teknik, dom lämnade Robur för att starta eget som då blev TIN fonder.
När man väl investerar i aktivt förvaltade fonder så är det just förvaltarna man investerar i, så har man hittat några förvaltare man vill följa så får man hålla koll på vilken fond dom sitter och förvaltar, för det händer att dom byter runt.
Så sedan dom lämnade Robur så har inte innehaven ändrats så himla mycket så är fortfarande till störst del deras portfölj som fortfarande finns där.