Behålla fonden TIN Ny teknik eller inte

Hur ska man tänka om denna fond??
Ingår som en fond i fond hos SEB där jag har en pensionsförsäkring?
Har ju gått jättedåligt i år…
Berit

Hej Berit, Välkommen till forumet. Det beror lite på vad som är syftet med ditt sparande. Att försöka tajma marknaden och köpa det som har gått bra brukar sällan vara en bra strategi. Jag skulle rekommendera att läsa t.ex. följande artikel:

1 gillning

Ens filosofi har mycket med att göra vad man ska göra. Jag, tex tror ju inte på aktivt förvaltade fonder (men ändå har jag en liten summa pengar där). Dels för att i hopp om att bevisa att jag har fel. TIN Ny teknik har gått som tåget de senaste 4-5 åren, men i år har det blivit ett tapp. Fonder ska man äga över lång tid. Att det blir ett hack i kurvan beror ju på olika saker.

Bra, jag fick förslag om fonden från SEB i höstas… men den verkar mkt trött nu.
Jag har 5 fonder i min pensionsfond hos SEB och behöver en stabil avkastning under 5 år framöver. Innehållet är ändrat sedan något år tillbaka men har hitintills gett ca 3% årligen under 20 år.

Är så tacksam för alla råd!
Mitt kapital f n är ca 775 000 och det är fördelat på 5 fonder i fonden.
Är det för mycket? Bör jag välja övervägande indexfonder?
Svenska, europeiska eller USA?
mvh

Nu kanske vi har olika definition av ordet stabil, men att satsa på en aktiv förvaltad teknikfond skulle jag inte säga är stabil. Fonden har en bra möjlighet att få en överavkastning, precis som den har fått under de senaste åren, men sannolikheten är större att den underpresterar. En fond som denna är en så kallad high-risk-high-reward investering.

5 år är också en ganska kort tidshorisont för att ha en stor andel aktier. Med tanke på rådande läge så är det långt ifrån säkert om börsen går upp den närmaste tiden. Kanske, kanske inte.

Om det är stabil avkastning du letar efter så tror jag tyvärr inte att det finns så många bra alternativ den närmaste tiden :frowning: det finns tillgångar som har en negativ realavkastning och så finns det riskabla investeringar. Lyssna på avsnittet från i söndags så förstår du vad jag menar.

1 gillning

Nja, den har väl bara funnits i två år?

1 år: +96,05%
i år: +0,07%

Jag gillar den och tänket bakom hos förvaltarna men kanske inget som ska ses som stabil avkastning kommande 5 år.

Den har i princip bara exponering mot tillväxtsbolag, vilket underpresterar mot värdebolag långsiktigt. Oavsett så är det bra att ha exponering mot olika typer av bolag - det får du med index.

image

1 gillning