Nybörjare fonder

Hej!

Jag är nybörjare på detta med fonder, men börjat bli lite intresserad nu.

Jag flyttade över mitt gamla isk från min vanliga bank till avanza, bara pengarna, cirka 15 000 kr så inga större summor.
Men nu funderar jag på hur jag ska gå tillväga, ska man lägga in dom 15 i olika fonder, eller har ni några tips? Har tänkt att månadsspara lite, har ingen direkt sparhorisont, men upp till 10 år kanske .

Tacksam för svar .

Hej,

Hur ser ditt övriga sparande ut? Har du en buffert? Något privat pensionssparande?

Jag föreslår att du läser artikeln om 4-hinkarstrategin, den går att läsa här: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Hej!

Jag har ett sparande på min vanliga bank , som jag för över pengar till varje månad .

Men inget privat pensionssparande …

Hej Michelle!

Kolla på länken som Jonatan länkade, sedan kan du påbörja att bygga dina egna olika portföljer.

En av dessa hinkar kommer då att bli ditt “Pensionssparande”.

Jag håller på att läsa på lite om det nu .

Tänkte på en annan liten dum fråga , jag tänkt att köra nybörjarportföljen , men ska man gå efter den med ombalanseringen 2019 , eller den från början ?

Tycker man blir mer vilsen i allt detta desto mer man läser överallt .

Hej Michelle!

Tidshorisonten är väldigt viktig då man fondsparar, detta för att veta vilken risk du kan ta.

Om tidshorisonten är under 10 år, så rekommenderar jag att du kollar över “Nybörjarportföljen”.

Du skulle också kunna gå efter upplägget i Nybörjarportföljen och sedan ombalansera varje år efter regeln att: “För varje år du kan avvara pengarna, så ska 10% ligga i aktiefonder”.
Så om du tänker dig att du ska spara i exakt 10 år, så börjar du med 100% aktiefonder, sedan varje år så sänker du innehavet i aktiefonder med 10%, så efter 1 år så har du 90% aktiefonder och 10% räntefonder, år två 80/20 också vidare.

Detta brukar vara ett bra sätt att justera risken!

Hej igen!

Hur många fonder ska man ha när man ska lägga in 15 000 , och månadsspara 500 i månaden . Läste om nybörjarportföljen , men ska jag ha 4 fonder eller den med 7-10 ?

Du kan t.ex. lägga de 15 000 kr i de 10 fonderna och sedan ställer du in de 500 kr i månadssparande på de fyra fonderna i den förenklade varianten.