En nybörjare som ska, utifrån egen definition, gå in med en större summa på börsen för första gången och inte vill börja med att låta sig nedslås av en större nedgång dag 1: borde denne lyssna på snacket om somrar eller inte? Tänker psykologin att vilja fortsätta spara. Och tänker rådet är globalfond.
Det är bara du som vet hur risktålig och långsiktig som du är i ditt sparande.
Rent matematiskt har det historiskt varit dyrare att vara utanför marknaden än i marknaden, vilket talar för att du bör investera det som en klumpsumma, helst igår.
Om du är orolig för att bränna dig på en plötslig nedgång så kan du fördela ingången i marknaden över en tidsperiod, exempelvis 10 % av summan varje månad i tio månader. För att undvika att bränna sig så kan sparande även ske på sparkonton med insättningsgaranti för låg risk, i räntor för lite högre risk och i aktier för högst risk. För att matematiskt få högst förväntad avkastning krävs dock högre risk, eftersom det är risken du får betalt för.
Släpp sargen bara!
Gick själv in med en stor klumpsumma i september förra året. Dagen efter, alltså dagen efter, föll börsen med sex procent. I december låg jag tillbaka där jag började. Sedan har det fortsatt rejält uppåt.
Försöker att inte kolla så ofta, det kommer att svänga upp och ner… men över tid mest upp förhoppningsvis.
Jag hade gått in med hälften direkt och sen månadssparat in resten fram till årsskiftet.
Viktigt är att välja en strategi som passar dig själv som du kan hålla oavsett vad som händer där ute.
Dock är det bästa att gå in med allt direkt. Då börsen i snitt ger positiv avkastning.
Jag skulle rekommendera dig att gå in med en mindre andel på börsen, säg 50% och resterande i t.ex korta företagsobligationer.
Det där snacket om att man ska in med allting på direkten tar inte hänsyn till den absolut värdering av börsen som nu, i usa iaf, är extremt hög.
Så jag föredrar svenska börsen och medellånga företagsobligationer.
Lycka till,