Nybörjare trött på minusaktier

Jag har 3 aktier som stod på plus när jag köpte dem för 3 år sedan. De har gått kräftgång sen dess och har nu läääänge pendlat kring minus 55%. Det är Genova Property grp, Kinnevik B och Revolution Race. Man hoppas ju i det längsta att de skall gå upp igen, men det verkar vara en from förhoppning.
Vad skall jag göra med dem?
/hans peter

Misstaget man gör är att försöka få tillbaka pengarna i dem som gått dåligt.
Jag föreslår att du säljer dem och köper globala indexfonder istället.

16 gillningar

Lyssna på podavsnitt 53 och 54 om vanliga misstag.

2 gillningar

Hade du köpt dessa aktier idag om du hade haft pengarna i cash? Om inte, sälj. Pengar har inget minne och du måste inte tjäna igen din förlust i just dessa bolag.

Om du gjort transaktionerna på ett aktie/fondkonto där försäljning utlöser beskattning så har du möjlighet att kvitta en försäljning med vinst med dessa förluster. Planera det isf så att du gör detta inom samma kalenderår.

4 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Sälj!

Det är bättre att dra av plåstret och göra rätt framöver. Du har redan fått kloka råd i tråden. :+1:

1 gillning

För skojs skull hoppar jag också in i högen.

Sälj! Köp Global indexfond!

4 gillningar

Säger som övriga. Varför ska du äga dem?

Dina pengar ska va investerade där du tror de har störst chans till god utveckling framåt. Är det i dessa aktier? Om inte, sälj dem.

Jag har gjort samma misstag många gånger, men det känns så bra när man väl säljer och kan göra rätt istället.

1 gillning

Det är rätt svårt att pricka rätt om man ger sig på några få aktier.

Vi har dock alla gjort våra misstag. Se exempelvis denna tråd där folk på forumet ödmjukar sig :slight_smile:

Vill du lära dig om investeringar och undvika att göra samma misstag igen är ett hett tips är att kika på kom-gång-guiden här:

2 gillningar

Det samlade svaret går ju inte att missförstå.
Tack alla!
tulpaner
/hans peter

6 gillningar

Genova Property Group har ju gått upp över 30% i år
Kinnevik B gick ju upp 2,66% idag
Revolution Race vet jag inte vad det är

Jag skulle fråga mig vad du skulle göra med pengarna om du säljer? Antar att detta är ISK?

Har jag aktier som är värda under 10.000 behåller jag oftast dom, ibland som en påminnelse om att allt inte är grönt :slight_smile:

Är det en större mängd skulle jag sälja

De är väl såklart bra att ha indexfonder, men jag skulle aldrig någonsin byta min 30%+ uppgång YBY mot indexfonder.

Tack, Direktörn!
Här är mina värden:
Genova: från köp 21/6 21 -54,57%, från 1/1 24 +8,5%
Kinnevik B: från köp 10/1 20 -55,86, från 1/1 24 -8,9% (uppgången idag är ju glädjande :grinning:).
Nu fick jag i alla fall lära mig att kanske nån gång betrakta mina aktiers utveckling på kortare sikt än från inköpstillfället. Då ser det ju betydligt ljusare ut :sunny:.
/hans peter

Exakt så, LF Global index är upp runt 400% sen 2013, häng på där istället!

Det är väldigt binärt skulle jag säga hur man ser ägandet i aktier, det finns säkert många fina PODar som går igenom detta mer i detalj.

1.) Du kollar på dina aktier varje dag, helt även på söndagar
2.) Du kollar inte alls, då det är en investering på lång sikt.